| Název předmětu | Speciálněpedagogické poradenství |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/IPOR |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 1 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je prohloubit povědomí studentů o poradenském procesu, jeho jednotlivých činitelích, oblastech a poskytovatelích s ohledem na oborové zaměření. Absolvováním předmětu by student měl být schopen vyhodnotit situaci popisovanou klientem a navrhnout možnosti poradenské pomoci komplexně, tedy s ohledem na všechny spolupracující resorty. Základem je přístup TAC (Team Around the Child) využívaný v zahraničí i v ČR pro podporu komplexního a efektivního řešení potřeb klienta a jeho rodiny. Tematické okruhy: - Poradenství a speciální pedagogika, vztahy a meze, kompetence. - Rodina a dítě s postižením jako cílová skupina. - Základní položky poradenského procesu - cíle, formy, etapy. - Využití diagnostického procesu a jeho závěrů v poradenské intervenci. - Typy poradenských aktivit, jejich forma a vedení. - Sociální síťování a spolupracující modely v péči o klienta. - Kompetence poradce. Studijní literatura a studijní pomůcky: Povinná literatura: DRAPELA, V.J., HRABAL, V. et al. Vybrané poradenské směry. Praha: UK, 1995. DRYDEN, W. Poradenství. Praha:Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-371-0. GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. ISBN 80-85850-10-9. JURKOVIČOVÁ, P., REGEC, V. Úvod do speciálněpedagogického poradenství. Olomouc: PdF UPOL, 2013. ISBN 978-80-244-3699-9 JURKOVIČOVÁ, P., REGEC, V. Základy speciálněpedagogického poradenství. Olomouc: PdF UPOL, 2013. ISBN 978-80-244-3695-1 Doporučená literatura: LAZAROVÁ, B. Netradiční role učitele : o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido, 2008, ISBN 978-80-7315-169-0. OPATŘILOVÁ M . Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku. 2006. ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-36-9.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
- Aktivní participace během cvičení při rozpravě nad rozborem konkrétních příkladů prokazujících orientaci v tématu. - Vědomosti studenta budou ověřovány ústní/písemnou formou v rozsahu přednášek a základní literatury. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |