| Název předmětu | Logopedie - poradenství v raném a předškolním věku |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/ILPO |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 2 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je prohloubit kompetence posluchačů v oblasti diagnostické, intervenční a poradenské práce s dětmi předškolního věku s důrazem na raný věk v riziku rozvoje narušené komunikační schopnosti. Akcent je kladen na mezioborový koncept práce a intervenci zaměřenou na podporu poskytovanou rodinám dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, pedagogům v předškolním vzdělávání a pečujícím osobám. Tematické okruhy: ? Organizace poradenství v logopedii v České republice dle resortů. ? Funkční komunikace. ? Možnosti stimulace v předverbálním a verbálním období vývoje řeči, jazyka a komunikace. ? Nedirektivní komunikační strategie. ? Základy diagnostiky komunikace dítěte a komunikace s dítětem v rodině, ve školním zařízení, mimo rodinu a školní zařízení. ? Jak komunikovat s rodinou pečující o dítě s narušenou komunikační schopností? Jak komunikovat s dětmi ve třídě, kde se vzdělává dítě s narušenou komunikační schopností? ? Podpora komunikace dítěte s narušenou komunikační schopností dle typu narušené komunikační schopnosti. ? Základní přehled (shrnutí) symptomatologie vybraných forem narušené komunikační schopnosti v raném a předškolním věku. ? Základy logopedické intervence a poradenství . Povinná literatura: ČERVENKOVÁ, Barbora. Rozvoj komunikačních a jazykových schopností: u dětí od narození do tří let věku. 1. vydání. Praha: Grada, 2019. 213 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-2054-3. MLČÁKOVÁ, R. Komunikace se žákem s narušenou komunikační schopností. In VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012, s. 30-38. ISBN 978-80-244-3312-7. MLČÁKOVÁ, R. Specifika práce u žáků s narušenou komunikační schopností při výuce grafomotoriky a psaní. In VITÁSKOVÁ, K., MLČÁKOVÁ, R. Narušení fonace a rezonance mluvené řeči - vstup do problematiky. 1. vyd. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3720-0. Doporučená literatura: VITÁSKOVÁ, K., MLČÁKOVÁ, R. Základní vstup do problematiky získaných fatických poruch a problematiky dysartrie. Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-3744-6
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Zápočet: Znalosti budou ověřovány prostřednictvím rozpravy nad rozborem konkrétních příkladů prokazujících orientaci v tématu. Ověření znalostí písemným testem s minimální 75% úspěšností. Zkouška: dr. Červenková Vědomosti studenta budou ověřovány ústní/písemnou formou v rozsahu přednášek a základní literatury. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |