Předmět: Logopedie 2

« Zpět
Název předmětu Logopedie 2
Kód předmětu USS/ILG2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Červenková Barbora, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je vybavit absolventa speciálněpedagogickými logopedickými kompetencemi s přesahem do oblasti sociální práce a sociální pedagogiky, do resortu zdravotnictví, kde bude působit jako platný člen týmu. Absolvent bude vybaven základními kompetencemi na úrovni zejm. asistenta pedagoga a sociálního pracovníka. Akcent je kladen na podporu komunikace a vybrané otázky logopedické intervence (logopedické diagnostiky, terapie a prevence). Tematické okruhy: " Základy logopedické diagnostiky s akcentací problematiky narušení vývoje řeči, vývojové dysfázie, afázie, poruch artikulace a fonologických poruch, plynulosti řeči, zvuku řeči a poruch hlasu, elektivního mutismu, grafomotoriky a funkcí nezbytných k příznivému rozvoji čtení, psaní, matematických schopností, symptomatických poruch řeči, kombinovaných poruch řeči. " Základy logopedické intervence v oblasti narušení vývoje řeči, vývojové dysfázie, afázie, poruch artikulace a fonologických poruch, plynulosti řeči, zvuku řeči a poruch hlasu, elektivního mutismu, grafomotoriky a funkcí nezbytných k příznivému rozvoji čtení, psaní, matematických schopností, symptomatických poruch řeči, kombinovaných poruch řeči. " Logopedické přístroje, didaktické a technické pomůcky, využití počítačového softwaru v diagnostice a intervenci narušené komunikační schopnosti. Povinná literatura: ČERVENKOVÁ, Barbora. Rozvoj komunikačních a jazykových schopností: u dětí od narození do tří let věku. 1. vydání. Praha: Grada, 2019. 213 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-2054-3. HORŇÁKOVÁ, Katarína, KAPALKOVÁ, Svetlana a MIKULAJOVÁ, Marína. Jak mluvit s dětmi: od narození do tří let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 167 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-612-4. KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského, 2016. 341 stran. ISBN 978-80-223-4165-3. Doporučená literatura: LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. Praha: Portál, 2016. 463 stran. ISBN 978-80-262-1123-5 LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Praha: Portál, 2011. 190 s. ISBN 978-80-7367-977-4

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní