Předmět: Etopedie 1

« Zpět
Název předmětu Etopedie 1
Kód předmětu USS/IED1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Růžička Michal, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vávra Jakub, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Úvod do etopedie - koncepce oboru, postavení v systému věd, pojmové vymezení a terminologie. 2. Vztah etopedie a jiných vědních oborů - propedeutické vědní obory (pedagogika, psychologie, sociologie, penologie a kriminologie) - vybrané pojmy a jejich definice. 3. Systém a organizace zařízení pro osoby cílových skupin oboru. 4. Typy rizikového a problémového chování. 5. Poruchy chování - klasifikace, terminologie, etiologie, vývojová podmíněnost, možnosti intervence. 6. Prevence obecně, specificky prevence rizikového chování ve školách a školských zařízeních, programy specifické a nespecifické primární, sekundární i terciální prevence. 7. Rodina jako rizikový faktor vzniku problémového chování dítěte, ústavní a ochranná výchova, výkon sociálně právní ochrany dětí a mládeže. 8. Sociální kurátor a OSPOD. Povinná literatura: HAIDT, Jonathan. Morálka lidské mysli: proč lidstvo rozděluje politika a náboženství. Praha: Dybbuk, 2013. ISBN 978-80-7438-090-7. Anna Maria a Agnese CAPODIECI. Understanding ADHD: a guide to symptoms, management and treatment. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2020. Understanding atypical development. ISBN 978-0-367-19324-9. HUTYROVÁ, Miluše. Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1523-3. KACHLÍK, Petr, Věra VOJTOVÁ a Karel ČERVENKA. Edukační přístupy k dětem v riziku, s problémy a s poruchami v chování: Educational attitudes towards children at risk, children with behavioural problems and children with behavioural disorders. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8916-7. Doporučená literatura: RIEF, Sandra F. How to reach & teach children & teens with ADD/ADHD: practical techniques, strategies, and interventions. Third edition. San Francisco: Jossey-Bass, 2016. ISBN 978-1-118-93778-5. VOJTOvÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6311-2.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní