| Název předmětu | Tělovýchovné lékařství |
|---|---|
| Kód předmětu | TVL/VC041 |
| Organizační forma výuky | Cvičení + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 4 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 1 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Seznámení s teoretickými základy fyziologie a patofyziologie zátěže včetně rizika možných komplikací a znalostí klinické aplikace výsledků ? (metodika, indikace, kontraindikace a interpretace funkčních zátěžových zkoušek - zátěžového elektrokardiografie, spiroergometrie, hand grip testu, variability srdeční frekvence, 24 hodinového monitorování EKG a TK. Vyšetření pacienta s detekcí hlavních funkčních poruch pohybovéího aparátu (svalové dysbalance, hypermobilita) a naučí se navrhnout léčebné postupy pro úpravu těchto patologií. Praktické dovednosti v boji s dopingem. Předpis nutrice u sportovců. Základní principy balneologie.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace |
| Výstupy z učení |
|
Student má být seznámen s teoretickými základy fyziologie a patofyziologie zátěže vč. rizika možných komplikací a znalostí klinické aplikace výsledků. Student by měl být schopen samostatně provést vyšetření pacienta z hlediska detekce nejčastějších funkčnch poruch kardiovaskulárního, plicního a pohybového systému a navrhnoutpostupy k řešení těcho patologií. Student se naučí základní principy pro předpis pohybové aktivity u většiny oněmocnění. Rozšíří si své znalosti v nutrici ve zdraví a nemoci a základní principy boje s dopingem. Získá základní znalosti o balneologii včetně praktické indikace v rámci onemocnění.
Znalosti klinické aplikace výsledků - vyšetření sportovce nebo pacienta se zaměřením na sportovní aktivitu, metodika, indikace, kontraindikace a interpretace funkčních zátěžových zkoušek - zátěžové elektrokardiografie, spiroergometrie, hand-grip testu, ambulantní 24hodinové monitorace krevního tlaku a EKG, detekce funkčních poruch pohybového systému a možnosti kompenzace těchto poruch. Praktické dovednosti v boji s dopingem. Sestavení jídelníčku pro pacienta a sportovce. Znalosti základních principů balneologie. |
| Předpoklady |
|
U studentů se předpokládá znalost interní propedeutiky a patofyziologie zátěže.
CH0/VCA11 ----- nebo ----- CH0/VCB31 a zároveň IN2/VCB22 a zároveň PAT/VCA32 ----- nebo ----- PAT/VCB11 a zároveň PFY/VCA31 ----- nebo ----- PFY/VCB12 a zároveň IN0/VCB12 a zároveň IN2/VCA22 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Známkou, Ústní zkouška
Účast na seminářích a praktických cvičeních, písemný test a ústní kolokvium. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2025) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |