Předmět: Specifické problémy ošetřování zubů dětí

« Zpět
Název předmětu Specifické problémy ošetřování zubů dětí
Kód předmětu ST1/ZUB61
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kamínková Petra, MDDr. Ph.D.
  • Špidlen Miloš, doc. MUDr. Ph.D.
  • Vašáková Jana, MUDr.
  • Miklasová Markéta, MDDr.
  • Kovalská Monika, MDDr.
  • Voborná Iva, MDDr. Ph.D.
  • Rosa Matej, MDDr.
  • Kovalčík Adam, MDDr.
Obsah předmětu
Dítě jako pacient v zubní ordinaci. Psychologie dítěte. Sociální zralost a učení. Osobnostní zvláštnosti. Vliv prostředí. Strach a úzkost. Souhlas se zubním ošetřením. Plán postupu při ošetřování. Bolest. Definice bolesti. Theorie bolesti. Percepce: Proč a jaké jsou zážitky. Emotionální vlivy percepce bolesti. Dítě a bolest. Behaviorální techniky. Krátko a dlouhodobé techniky. Zhodnocení behaviorálních technik. Ovlivňování bolesti a anxiety. Inhalace kysličníku dusíku. Sedace při vědomí a hluboká sedace. Premedikace. Lokální anestezie. Celková anestezie.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
Výstupy z učení
Seznámení studentů s problematikou komunikace s dětmi podle věku, intelektu a somatického zdraví. Osvojení racionálně přesvědčovacích postupů a metod u nespolupracujících pacientů.
Aplikace psychologických znalostí a praktických dovedností pro uklidnění pacienta, vytvoření atmosféry důvěry a aktivní spolupráce v péči o orální zdraví v rámci běžné stomatologické péče.
Předpoklady
Znalosti z předcházejících předmětů.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

100% účast
Doporučená literatura
  • Hozák, R., Pálka, J. (2000). Komunikace lékařů a zdravotníků s handicapovanými pacienty. Komunikační strategie. Videokazeta. Praha: Avideo.
  • Mareš, J. (1997). Dítě a bolest (kap. 10). Praha: Grada.
  • Nováková, K. a kol. (2008). Stomatologická péče o hendikepované pacienty. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Novosad, L., Machartová, Z. (2009). Základy komunikace se zdravotně postiženými pacienty. Liberec: Tulipán.
  • Špatenková, N., Králová, J. (2009). Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. Praha: Galén.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Zubní lékařství (2019) Kategorie: Lékařské vědy 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Zubní lékařství (2019) Kategorie: Lékařské vědy 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní