Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Věda a důvody její popularizace, komunikace čili outreach. Seznámení se současnými standardy komunikace vědy v ČR a především zahraničí. Významní popularizátoři a jejich způsoby popularizace vědy. 2. Věda, veřejnost, studenti - jakým způsobem překládat a "humanizovat" vědu pro veřejnost. Jaké zvolit nástroje pro tvorbu zajímavé přednášky pro studenty SŠ a ZŠ. Specifikace popularizačních výstupů pro různé věkové skupiny. 3. Práce se zdroji - z jakých zdrojů čerpat informace. Odborné publikace a proces peer review. Problematika informačního zahlcení, konspiračního bulshitu a fake news. Míra zjednodušení a její limity. Vyprávění příběhů vs. sdělování faktů, analogie, metafory a humor. 4. Úvod do popularizačního přednesu - mimo kvalitního obsahu zajistit i kvalitní přednes. Rétorika, hlasový přednes, hlasová hygiena, nonverbální komunikace. Didaktické postupy a práce s publikem, jak nenudit a mít pro posluchače příjemný projev. 5. Komunikace vědy na sítích - komunikační nástroje na internetu, především sociálních sítích (Facebook, Instagram, Twitter, TikTok. Videotvorba, obrazové popularizační výstupy. Vědecké meme. Umění koncentrace informace 6. Mediální zdatnost na internetu, před kamerou - Popularizační transformace mezi vědeckým a novinovým článkem. Umění zkratky a rozlišení podstatného od nepodstatného. Mediální zdatnost práce s publikem online, gamifikace vědeckých zajímavostí. 7. Volba popularizačních projektů pro posluchače kurzu - představení jednotlivých popularizačních projektů, které budou posluchači realizovat samostatně či ve skupinách. Na výběr bude několik formátů/způsobů realizace od standardní přednášky, posteru přes krátké vystoupení bez prezentačního podkladu (inspirované Pecha Kucha / FameLab / Falling walls) až po mediální výstupy formou článků, grafiky, videí či rozhovorů na sociální sítě. 8. Zvaná přednáška (fyzicky/online) - významní čeští popularizátoři vědy (Petr Brož, Olga Ryparová, Martin Rota, Patrik Kořenář atd.). 9. Experimentem ke komunikaci vědy - tvorba experimentů či gamifikačních praktik pro komunikaci vědy na veřejných akcí. Zaměření na zajímavé a bezpečné experimenty pro veřejnost a mládež na akcích typu "Den otevřených dveří, Noc Vědců apod." 10. Zvaná přednáška (fyzicky/online) - významní čeští popularizátoři vědy (Petr Brož, Olga Ryparová, Martin Rota, Patrik Kořenář atd.) 11. Popularizace vědy v terénu - zapojení vybraných účastníků kurzu do popularizačních aktivit v terénu (festivaly, Dny otevřených dveří). 12. Prezentace vlastního popularizačního projektu - 10 minut na tým či samostatně.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s audiovizí
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 44 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Popularizace vědy byla dříve chápána "jen" jako okrajová činnost pod kuratelou PR oddělení univerzit. Na západních univerzitách je však brána jako součást práce vědců i studentů - schopnost prezentovat svou vědu, projekty, výzkum - nejen před kolegy, ale též před žáky škol nižších stupňů či v hospodě před kamarády. S rozvinutím sociálních sítí se i způsoby popularizace vědy pozměnily a přemístily do online prostoru. Cílem kurzu je tak seznámit studenty s moderními způsoby komunikace vědy jak skrze fyzické akce (Stánky s pokusy na veřejných akcích, přednášky na školách a pro veřejnost) tak udržitelnou a rozumnou míru komunikace vědy i v online prostředí (rozhovory pro média, vlastní produkce YouTube videí). V přednáškové části je popularizace vědy zasazena do kontextu mediálně-vědních a didakticko-psychologických poznatků a na srozumitelných příkladech jsou demonstrována její největší úskalí. Posluchači budou mít možnost poslechnout si přednášky od zvaných profesionálů - vědců popularizátorů vědy. V praktické části se posluchači zapojí do realizace popularizačních aktivit skrze vlastní projekty - tvorbu popularizační přednášky či mediálního výstupu. Vybraní posluchači prezentují výstupy na domluvených veřejných akcích (festivaly) či skrze mediální projekty na internetu (Vědátor, Zvědátoři, Olinium, Malý Vědec etc.)
Předmět zaměřený na získání znalostí. Zlepšení fyzického přednesu. Schopnosti medializace vědy v prostředí internetu.
|
Předpoklady
|
Není specifikováno.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Závěrečný projekt
Aktivní účast ve výuce, realizace vlastního projektu samostatně či ve skupinách
|
Doporučená literatura
|
-
Dawkins, R. (1998). Sobecký gen.. Mladá fronta, Praha.
-
Hawking, S. (1997). Stručná historie času. Praha: Mladá fronta.
-
Kakalios, J. (2018). Fyzika superhrdinů. Argo.
-
Kaku, M. Physics of the Impossible.
-
Kaku, M. (2023). Quantum supremacy. Penguin.
|