|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Rozšíření a propojení znalostí získaných v předmětu Radiologická anatomie 1. Výuka zahrnuje principy výpočetní tomografie (CT), magnetické rezonance (MR) a ultrazvukového (USG) zobrazování. CT a MR zobrazení v různých rovinách (axiální, koronární, sagitální) a základy ultrazvukového zobrazení vybraných anatomických struktur. Studium anatomických struktur a jejich zobrazení bude systematicky probráno v následujících oblastech: - Mozek a krk - Hrudník (plíce, mediastinum, srdce) - Břicho (játra, ledviny, slezina, pankreas, cévní struktury) - Pánev (orgány malé pánve, lymfatické uzliny) - Centrální nervový systém (mozek a mícha) - Svalově-kosterní systém (klouby, měkké tkáně) Výuka bude zaměřena na rozpoznávání fyziologických struktur a základních patologických změn v CT, MR a USG zobrazení. Součástí je praktická práce se snímky se zaměřením na popis anatomických struktur a základní klinickou interpretaci v rámci kazuistik.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět navazuje na Radiologickou anatomii 1 a rozšiřuje znalosti a dovednosti studentů v oblasti interpretace anatomických struktur na obrazech získaných pokročilými zobrazovacími metodami, zejména výpočetní tomografií (CT), magnetickou rezonancí (MR) a základním ultrazvukovým (USG) zobrazováním. Důraz je kladen na systematické osvojení anatomie v různých rovinách zobrazení, porovnání vzhledu struktur napříč jednotlivými modalitami a rozpoznávání fyziologických i patologických nálezů. Studenti se naučí aplikovat odbornou terminologii v klinickém kontextu a rozvíjet schopnosti praktické interpretace obrazové dokumentace nezbytné pro výkon profese radiologického asistenta.
Po absolvování předmětu Radiologická anatomie 2 získá student odborné způsobilosti v oblasti identifikace a popisu anatomických struktur na obrazech získaných výpočetní tomografií, magnetickou rezonancí a ultrazvukovým zobrazováním. Bude schopen se orientovat v topografii anatomických struktur v různých zobrazovacích rovinách a porovnávat jejich vzhled napříč jednotlivými modalitami. Získá dovednosti potřebné k rozpoznávání fyziologických a základních patologických změn v pokročilých zobrazovacích metodách a osvojí si odbornou terminologii odpovídající klinické praxi. Současně si rozvine schopnosti samostatného i týmového řešení odborných úkolů. Absolvent bude schopen respektovat etické zásady a pravidla při práci s obrazovou dokumentací a využívat získané dovednosti v klinické praxi radiologického asistenta.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
OPD/RGA10 a zároveň OPD/RGB10 a zároveň RAM/RGA02 a zároveň RAM/RGB02 a zároveň RAM/RGA03 a zároveň RAM/RGB03 a zároveň RAM/RGA41
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast ve výuce, očekává se aktivní zapojení do diskuzí a práce s obrazovými snímky. Zakončení předmětu kolokviem formou praktické kazuistiky, student obdrží dva anonymizované snímky (RTG + CT nebo MR nebo USG) vztahující se k probraným tématům.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Imaios e-Anatomy [online].
-
Memorix Anatom [online].
-
MRImaster Magnetic Resonance Imaging Online Training [online].
-
Radopaedia [online].
-
Brklová, J., Ferda, J., et al. (2014). Radiologie pro studium i praxi. Praha: Grada Publishing.
-
Vomáčka J., Nekula J., Kozák J. (2023). Zobrazovací metody pro radiologické asistenty. UP v Olomouci.
|