|
Vyučující
|
-
Michalčová Patricie, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Základní a speciální RTG projekce, CT zobrazení v základních rovinách (axiální, koronární, sagitální) a souvislosti mezi jednotlivými zobrazovacími modalitami. Studium anatomických struktur a jejich zobrazení bude systematicky probráno v následujících oblastech: - Horní končetina - Dolní končetina - Páteř (krční, hrudní a bederní část) - Hrudník (plíce, mediastinum) - Břicho (dutiny a parenchymatózní orgány) - Lebka a obličejový skelet Výuka bude zaměřena na rozpoznávání základních fyziologických struktur a běžných anatomických variant na RTG a CT snímcích. Součástí je praktická práce se snímky se zaměřením na základní popis anatomických struktur v RTG a CT obrazech.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět rozvíjí znalosti a dovednosti studentů v oblasti interpretace základních skiagrafických a CT snímků lidského těla. Výuka je zaměřena na systematické osvojení anatomických struktur v projekcích rentgenových snímků a v základních rovinách CT řezu. Studenti si osvojí principy zobrazování, projekční anatomii, topografii struktur a terminologii odpovídající klinické praxi. Důraz je kladen na rozpoznávání fyziologických struktur i základních patologických změn. Cílem je připravit studenty na základní orientaci v obrazové anatomii nezbytné pro klinickou praxi radiologického asistenta.
Po absolvování předmětu Radiologická anatomie získá student odborné způsobilosti v oblasti identifikace a popisu anatomických struktur na skiagrafických a CT snímcích. Bude schopen se orientovat v projekční anatomii a základních rovinách výpočetní tomografie a používat odbornou anatomickou terminologii. Získá dovednosti potřebné pro rozpoznávání fyziologických struktur a základních patologických změn v zobrazovacích metodách. Současně si osvojí schopnost samostatného i týmového řešení odborných úkolů a efektivní komunikace v klinickém prostředí. Student bude schopen respektovat etické zásady a pravidla při práci s obrazovou dokumentací a uplatňovat získané dovednosti v klinické praxi radiologického asistenta.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
OPD/RGA10 a zároveň OPD/RGB10 a zároveň RAM/RGA02 a zároveň RAM/RGB02 a zároveň RAM/RGA03 a zároveň RAM/RGB03
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast ve výuce, očekává se aktivní zapojení do diskuzí a práce s obrazovými snímky. Zakončení předmětu kolokviem formou praktické kazuistiky, student obdrží anonymizovaný snímek (RTG nebo CT) vztahující se k probraným tématům.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Imaios e-Anatomy [online].
-
Memorix Anatom [online].
-
Radopaedia [online].
-
Brklová, J., Ferda, J., et al. (2014). Radiologie pro studium i praxi. Praha: Grada Publishing.
-
Vomáčka J., Nekula J., Kozák J. (2023). Zobrazovací metody pro radiologické asistenty. UP v Olomouci.
|