|
Vyučující
|
-
Štěpánek Ladislav, doc. MUDr. Ph.D.
-
Hošťálková Marta, ThLic. PhDr. Th.D., Ph.D.
-
Rašťák Robert, PhDr.
-
Juríčková Lubica, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Ivanová Kateřina, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Navrátilová Daniela, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Zásady dobré komunikace. Zvláštnosti a pravidla komunikace ve vybraných oborech medicíny. Komunikace s pacienty se specifickými potřebami (modelové situace). Sociální psychologie osobnosti. Komunikační typologie. Psychologické komunikační hry.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je: 1) seznámit studenty se základními pravidly verbální a neverbální komunikace, naučit studenty oslovovat personál v akademickém prostředí a lékařské praxi, znát pravidla písemné komunikace, procvičit zásady zdvořilosti, pochopit etické zásady komunikace v medicíně, ukázat, jak lze propojit etiku a právo v lékařské praxi na základě znalosti kodexů a norem; 2) pochopení obranných mechanismů studentského ega, práce s metodami sebepoznání, vysvětlení a nácvik asertivního přístupu v lékařské praxi, vysvětlení pojmů obtěžování, bossing a mobbing a ukázka kazuistik, situací a možností řešení, znalost Etického kodexu Univerzity Palackého, který řeší etické chování akademických pracovníků a studentů ve vzdělávání, vědě a výzkumu; 3) seznámit studenty s komunikačním algoritmem SPIKES a s významem profesionální komunikace mezi lékařem a pacientem, ukázat studentům různé typy komunikačních strategií vhodných pro komunikaci v medicíně a naučit je tyto strategie používat v časově omezených situacích na příkladech z praxe.
Studenti budou obeznámeni se zásadami profesní komunikace lékaře s pacientem, budou schopni zjistit pacientovo pojetí zdraví a nemoci, porozumí strategii komunikace u problémových pacientů, porozumí zásadám psychoterapetického přístupu k pacientům se specifickými potřebami a specifikům komunikace ve vybraných oborech medicíny.
|
|
Předpoklady
|
Komunikační dovednosti.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast a plnění úkolů na seminářích, 100% docházka, shrnutí učiva bude závěrečným rozhovorem mezi studenty a vyučujícím na vybrané téma absolvovaného předmětu. Součástí každého semináře je praktický nácvik (příklad dobré praxe, modelové situace, využití reálných situací).
|
|
Doporučená literatura
|
-
Etický kodex ČLK.
-
Etický kodex UP Olomouc.
-
Prezentace použité v průběhu výuky.
-
Janáčková, L., Weiss, P. (2008). Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál.
-
Kratz, H.J. (2005). Mobbing: jak ho rozpoznat a jak mu čelit. Praha: Management Press.
-
Linhartová, V. (2007). Praktická komunikace v medicíně: pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada.
-
Plaňava, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací. Praha : Grada Publishing.
-
Praško, J., Prašková, H. (2010). Asertivitou proti stresu. Praha: Grada Publishing.
-
Ptáček, R., Bartůněk, P., a kol. (2021). Důstojnost v medicíně. Praha: Grada Publishing.
-
Ptáček, R., Bartůněk, P. (2011). Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada Publishing.
-
Ptáček, R., Bartůněk, P. (2023). Soucit v medicíně. Praha: Grada Publishing.
-
Tate, P. (2005). Příručka komunikace pro lékaře: jak získat důvěru pacienta. Praha: Grada.
-
Vohlídalová, M., Šaldová, K., Tupá, B. (2010). Sexuální obtěžování ve vysokoškolském prostředí: analýza, souvislosti, řešení.. Praha: Sociologický ústav AV ČR.
-
Vybíral, Z. (2000). Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál.
|