| Název předmětu | Epidemiologická metodologie; EBM |
|---|---|
| Kód předmětu | PVL/VCB11 |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 1 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Náplní výuky jsou semináře z epidemiologické metodologie a EBM. Nedílnou součástí oboru epidemiologie je i Evidence Based Medicine, jako nový medicínský přistup v řešení problematiky správné diagnostiky a léčení pacientů. Vlastní výuka zahrnuje validitu, významnost a použitelnost diagnostických testů, prognózy, léčení a intervence, hodnocení zdravotních rizik a expozice. Alternativní vysvětlení pro dosažené výsledky a kritické hodnocení epidemiologických studií včetně praktických příkladů hodnocených z pohledu EBM.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace |
| Výstupy z učení |
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Student se seznámí s epidemiologickou metodou práce, která je využívána při studiu vzniku nemocí a při identifikaci faktorů, které vznik nemocí ovlivňuji nebo podmiňují. Cílem epidemiologické metody práce je faktory identifikovat, objektivně prokázat jejich roli při vzniku a rozvoji onemocnění a následně vypracovat, navrhnout a ověřit odpovídající preventivní opatření. Student se seznámí s designem epidemiologických studií deskriptivních i analytických. Bude procvičovat jejich rozpoznání, analýzu a interpretaci výsledků na praktických příkladech. Student se seznámí se základy EBM jako integrací nejlepšího vědeckého důkazu s klinickou odborností a pacientovými hodnotami.
Po skončení výuky by student měl být schopen rychle nalézt a vybrat důležité informace z epidemiologických studií a zhodnotit validitu diagnostického a terapeutického testu. |
| Předpoklady |
|
Základní znalosti z mikrobiologie, imunologie a vnitřního lékařství.
PVL/VCA13 ----- nebo ----- PVL/VCB23 a zároveň IN2/VCA22 a zároveň MIK/VCA12 ----- nebo ----- MIK/VCB31 a zároveň PAT/VCA11 ----- nebo ----- PAT/VCB22 a zároveň IN2/VCB22 a zároveň PAT/VCA32 ----- nebo ----- PAT/VCB11 a zároveň LCH/VCA21 a zároveň HIE/VCA12 ----- nebo ----- HIE/VCA21 a zároveň IN0/VCB12 a zároveň MIK/VCA31 ----- nebo ----- MIK/VCB11 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta
Absolvování všech seminářů při aktivní účasti všech studentů. Zápočtový test. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |