Předmět: Doprovázení umírajících a pozůstalých

« Zpět
Název předmětu Doprovázení umírajících a pozůstalých
Kód předmětu PVL/VC047
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Hošťálková Marta, ThLic. PhDr. Th.D., Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět zahrnuje sebezkušenostní a seminární část. V sebezkušenostní části studenti ve skupinách pracují s předem vyplněnými dotazníky, které reflektují úvahy o jejich zkušenostech s umíráním, smrtí a ztrátami v životě. Důraz je položen na uvědomění si emocí spojených se smrtí a vyrovnáním se se smrtelností. V seminární části studenti se osvojují zásady komunikace s umírajícími pacienty a metody podpory pozůstalých, které procvičují v triádách (lékař - klient - pozorovatel), přitom pracují s kazuistikami z praxe paliatrů a poradců pro pozůstalé.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem semináře je reagovat na zkušenosti z praxe studentů, během které se setkávájí s umírajícími pacienty a pozůstalými. Studenti jsou vedeni k reflexi vlastních prožitků v oblasti smrti, umírání a truchlení, jejich přijetí a vyrovnávání se s nimi. Učí se identifikovat potřeby umírajících se zaměřením na jejich sociální vztahy, psychické prožívání a spirituální zaměření a reagovat na ně. Získají vhled do oblasti psychické, sociální, duchovní podpory a péče o pozůstalé, která bude prezentována prostřednictvím kazuistik z praxe poradců pro pozůstalé. Seznámí se se zásadami komunikace s umírajícími i jejich rodinami, které si procvičí na modelových situacích z klinické praxe.
Studenti jsou schopni vnímat smrt jako přirozenou součást života a chápat potřeby umírajících i jejich rodin, mají konkrétní představu o důstojnosti člověka s ohledem na umírání, disponují znalostmi zásad pro komunikaci s umírajícím klientem i s jeho rodinou. Pochopí fází vyrovnání se se smrtí u klientů i rodiny a dokáží v praxi v rámci komunikace je aplikovat.
Předpoklady
Před zahájením výuky student vyplní dotazník zaměřený na sebereflexi v oblasti smrti a umírání a přinese si ho na seminář.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Aktivní účast studentů na seminářích, kladení otázek, práce ve skupinách, diskuze, sebereflexe.
Doporučená literatura
  • Ptáček, R., Bartůněk, P., Hošťálková, M. (2024). Bolest v medicíně. Praha: Grada.
  • Steinlauf, B., Milfait, R. Etika a právo v péči o rodiny po ztrátě dítěte: perinatální ztráta a perinatální paliativní péče. Praha: Grada. 2024.
  • Špatenková, N., Friedlová, M. (2024). Zármutek dětí a dospívajících. Praha: Grada.
  • Špatenková, N. Poradenství pro pozůstalé: principy, proces, metody. Praha: Grada. 2013.
  • Worden, W.J. (2018). Grief Counselling and Grief Therapy. New York: Springer Publishing Company.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2025) Kategorie: Lékařské vědy 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní