|
Vyučující
|
-
Hošťálková Marta, ThLic. PhDr. Th.D., Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět zahrnuje sebezkušenostní a seminární část. V sebezkušenostní části studenti ve skupinách pracují s předem vyplněnými dotazníky, které reflektují úvahy o jejich zkušenostech s umíráním, smrtí a ztrátami v životě. Důraz je položen na uvědomění si emocí spojených se smrtí a vyrovnáním se se smrtelností. V seminární části studenti se osvojují zásady komunikace s umírajícími pacienty a metody podpory pozůstalých, které procvičují v triádách (lékař - klient - pozorovatel), přitom pracují s kazuistikami z praxe paliatrů a poradců pro pozůstalé.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je reagovat na zkušenosti z praxe studentů, během které se setkávájí s umírajícími pacienty a pozůstalými. Studenti jsou vedeni k reflexi vlastních prožitků v oblasti smrti, umírání a truchlení, jejich přijetí a vyrovnávání se s nimi. Učí se identifikovat potřeby umírajících se zaměřením na jejich sociální vztahy, psychické prožívání a spirituální zaměření a reagovat na ně. Získají vhled do oblasti psychické, sociální, duchovní podpory a péče o pozůstalé, která bude prezentována prostřednictvím kazuistik z praxe poradců pro pozůstalé. Seznámí se se zásadami komunikace s umírajícími i jejich rodinami, které si procvičí na modelových situacích z klinické praxe.
Studenti jsou schopni vnímat smrt jako přirozenou součást života a chápat potřeby umírajících i jejich rodin, mají konkrétní představu o důstojnosti člověka s ohledem na umírání, disponují znalostmi zásad pro komunikaci s umírajícím klientem i s jeho rodinou. Pochopí fází vyrovnání se se smrtí u klientů i rodiny a dokáží v praxi v rámci komunikace je aplikovat.
|
|
Předpoklady
|
Před zahájením výuky student vyplní dotazník zaměřený na sebereflexi v oblasti smrti a umírání a přinese si ho na seminář.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast studentů na seminářích, kladení otázek, práce ve skupinách, diskuze, sebereflexe.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Ptáček, R., Bartůněk, P., Hošťálková, M. (2024). Bolest v medicíně. Praha: Grada.
-
Steinlauf, B., Milfait, R. Etika a právo v péči o rodiny po ztrátě dítěte: perinatální ztráta a perinatální paliativní péče. Praha: Grada. 2024.
-
Špatenková, N., Friedlová, M. (2024). Zármutek dětí a dospívajících. Praha: Grada.
-
Špatenková, N. Poradenství pro pozůstalé: principy, proces, metody. Praha: Grada. 2013.
-
Worden, W.J. (2018). Grief Counselling and Grief Therapy. New York: Springer Publishing Company.
|