|
Vyučující
|
-
Koutná Veronika, Mgr.
-
Štěpánek Ladislav, doc. MUDr. Ph.D.
-
Škurková Andrea, MUDr.
-
Hanáková Barbora, Mgr.
-
Janoutová Jana, doc. MUDr. Ph.D.
-
Horáková Dagmar, prof. MUDr. Ph.D.
-
Vlčková Jana, MUDr. Ph.D.
-
Rašťák Robert, PhDr.
-
Trajerová Renata, Mgr.
-
Menšík Michal, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Kurz je koncipován jako teoretický i praktický. Student se seznámí s epidemiologickou metodou práce, která se používá ke studiu vývoje onemocnění a identifikaci faktorů, které onemocnění ovlivňují nebo determinují. Epidemiologická metoda si klade za cíl tyto faktory identifikovat, objektivně prokázat jejich roli v rozvoji onemocnění a navrhnout a ověřit vhodná preventivní opatření. Procvičí se výpočet epidemiologických ukazatelů četnosti onemocnění. Student se seznámí s návrhy epidemiologických deskriptivních a analytických studií. Student procvičí typy epidemiologických studií, analýzu a interpretaci výsledků na praktických příkladech i se skutečnými vědeckými články. Student se seznámí se základy medicíny založené na důkazech. Obsahem kurzu je obecná epidemiologie. Podrobně bude popsán proces šíření infekčních onemocnění v populaci (epidemický proces) a jeho zákonitosti. Student se naučí sestrojovat epidemickou křivku, vyhodnocovat epidemiologické trendy a používat databáze a hlášení systému ISIN.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
|
Výstupy z učení
|
Studenti se seznámí s epidemiologickou metodou práce, typy a designem epidemiologických studií a se základy obecné epidemiologie.
Po skončení výuky by student měl být schopen nalézt a vybrat důležité informace z epidemiologických studií a zhodnotit validitu diagnostického a terapeutického testu. Znát proces přenosu nákazy a vyhledat data o aktuální epidemiologické situaci.
|
|
Předpoklady
|
Základní znalosti patofyziologie nemocí.
PAT/VCA32 a zároveň MIK/VCA31 a zároveň IN2/VCA22 a zároveň PVL/VCB23
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Aktivní účast na seminářích, plnění zadaných úkolů k procvičení učiva, konzultace s vyučujícím, zápočtový test.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Janout, V., Janoutová, J. (2021). Medicína založená na důkazu a klinická epidemiologie. Praha, Grada Publishing.
-
Kollárová,H., Horáková,D., Azeem, K. (2016). Základy epidemiologické metodologie. Olomouc: LF UP.
-
Rusnák, M., Rusnáková, V., Příkazský V., Kotrbová, K. (2018). Propedeutika epidemiológie. Trnava, Typi Universitatis Tyrnaviensis.
-
Štěpánek, L., Zatloukalová, S., Janoutová, J., Horáková, D. (2023). Základy epidemiologické metodologie a medicíny založené na důkazu. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci.
|