Vyučující
|
-
Kučera Pavel, Mgr. BcA. Ph.D.
-
Horáková Dagmar, prof. MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Praktický nácvik komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých - základy českého znakového jazyka, prstové abecedy, odezírání. Cvičení situačních scének jak komunikovat s osobou se sluchovým postižením, praktická doporučení postupů a používaných technik.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je zvýšit kompetence studentů a seznámit je se specifiky komunikace s osobami se sluchovým postižením, s důrazem na rizika vzniku komunikační bariéry u osoby sluchově postižené, vymezení pojmu sluchové postižení. Naučit základy komunikačních systémů osob sluchově postižených - český znakový jazyk, prstová abeceda a odezírání.
Praktická znalost základů komunikace pomocí českého znakového jazyka.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti komunikace s osobami s handicapem.
PVL/VCB72 a zároveň PVL/VCB32
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast na praktických cvičeních.
|
Doporučená literatura
|
-
https://www.youtube.com/@Sweetpotatoesontheway.
-
Výukové prezentace a materiály zveřejněné v prostředí Moodle..
-
Znakujte s námi - mobilní aplikace.
-
Langer, J., Ptáček, V., & Dvořák, K. (2005). Znaková zásoba českého znakového jazyka: k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk : výukový CD-ROM. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Macurová, A. Zbořilová R. (2019). Jazyky v komunikaci neslyšících. Praha.
-
Milič, R. (2008). Vizuální komunikace - praktická cvičení (DVD). Praha.
-
Růžičková, M. (2000). Než půjdeme do školy. Základy české znakové řeči pro děti předškolního věku.. Praha: Septima.
-
Růžičková, M. (1997). Učíme se českou znakovou řeč. Společná učebnice pro děti předškolního věku a jejich rodiče.. Praha: Septima.
|