| Název předmětu | Společenské determinanty zdraví a lékařská etika |
|---|---|
| Kód předmětu | PVL/VAB23 |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 2 |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 1 |
| Vyučovací jazyk | Angličtina |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Teaching Topics: 1. Public health - importance in the organization and management of health care 2. Population health indicators and their importance 3. Social determinants of health in an international context 4. Social Responsibility of Medicine, Sustainable Development Goals, Agenda 2030 and Strategic Framework for the Czech Republic 5. Ethically controversial situations in early life and relation to childhood 6. Ethically controversial situations in relation to persons with limited legal capacity 7. Ethically contentious situations in relation to older people
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická) |
| Výstupy z učení |
|
The aim of the course is to open a gateway to understanding public health, the health care system and health care administration. The seminars will explain the social determinants of health and disease, including the importance of health literacy, in a national and international context using interactive group learning methods; the importance of demographic indicators for assessing population health will be demonstrated; the importance of the social responsibility of medicine will be emphasised, including emphasis on basic ethical principles; general ethical dilemmas in medicine will be presented and ethical controversies in contemporary medicine (at the beginning of life and in relation to children; in relation to the elderly and other social groups) will be practiced.
Ability to identify the social determinants of health in specific populations, to analyse social responsibility in medicine, ethical discourse, application of ethical principles to practical cases. |
| Předpoklady |
|
Ethical pre-understanding in the field of medicine.
CJA/VA031 a zároveň BIO/VAB11 ----- nebo ----- BIO/VA011 a zároveň CJA/VAB12 ----- nebo ----- CJA/VAB41 a zároveň NAN/VAB12 ----- nebo ----- NAN/VAB13 a zároveň NAN/VAA12 ----- nebo ----- NAN/VAA13 a zároveň LBF/VAB11 ----- nebo ----- LBF/VA011 a zároveň HIE/VAB11 ----- nebo ----- HIE/VAB12 a zároveň KAR/VAB11 a zároveň LCH/VAB11 ----- nebo ----- LCH/VAB20 a zároveň PVL/VAB12 ----- nebo ----- PVL/VAB32 a zároveň PLE/VAA11 ----- nebo ----- PLE/VAA81 a zároveň PLE/VAB11 ----- nebo ----- PLE/VAB81 a zároveň CJA/VA031 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška
Active participation in seminars. Group discussion skills. Knowledge of demographic indicators of health. Skill in understanding the social determinants of health. Knowledge of international programmes and the 2030 Agenda. Ability to identify ethically questionable situations in medicine based on case studies. Experience in applying ethical principles to specific cases in medical practice. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): General Medicine (2025) | Kategorie: Lékařské vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |