Předmět: Společenské determinanty zdraví a lékařská etika

« Zpět
Název předmětu Společenské determinanty zdraví a lékařská etika
Kód předmětu PVL/VAB23
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ivanová Kateřina, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Trajerová Renata, Mgr.
  • Menšík Michal, Ing. Ph.D.
  • Koutná Veronika, Mgr.
  • Janoutová Jana, doc. MUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Teaching Topics: 1. Public health - importance in the organization and management of health care 2. Population health indicators and their importance 3. Social determinants of health in an international context 4. Social Responsibility of Medicine, Sustainable Development Goals, Agenda 2030 and Strategic Framework for the Czech Republic 5. Ethically controversial situations in early life and relation to childhood 6. Ethically controversial situations in relation to persons with limited legal capacity 7. Ethically contentious situations in relation to older people

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
The aim of the course is to open a gateway to understanding public health, the health care system and health care administration. The seminars will explain the social determinants of health and disease, including the importance of health literacy, in a national and international context using interactive group learning methods; the importance of demographic indicators for assessing population health will be demonstrated; the importance of the social responsibility of medicine will be emphasised, including emphasis on basic ethical principles; general ethical dilemmas in medicine will be presented and ethical controversies in contemporary medicine (at the beginning of life and in relation to children; in relation to the elderly and other social groups) will be practiced.
Ability to identify the social determinants of health in specific populations, to analyse social responsibility in medicine, ethical discourse, application of ethical principles to practical cases.
Předpoklady
Ethical pre-understanding in the field of medicine.
CJA/VA031 a zároveň BIO/VAB11
----- nebo -----
BIO/VA011 a zároveň CJA/VAB12
----- nebo -----
CJA/VAB41 a zároveň NAN/VAB12
----- nebo -----
NAN/VAB13 a zároveň NAN/VAA12
----- nebo -----
NAN/VAA13 a zároveň LBF/VAB11
----- nebo -----
LBF/VA011 a zároveň HIE/VAB11
----- nebo -----
HIE/VAB12 a zároveň KAR/VAB11 a zároveň LCH/VAB11
----- nebo -----
LCH/VAB20 a zároveň PVL/VAB12
----- nebo -----
PVL/VAB32 a zároveň PLE/VAA11
----- nebo -----
PLE/VAA81 a zároveň PLE/VAB11
----- nebo -----
PLE/VAB81 a zároveň CJA/VA031

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Active participation in seminars. Group discussion skills. Knowledge of demographic indicators of health. Skill in understanding the social determinants of health. Knowledge of international programmes and the 2030 Agenda. Ability to identify ethically questionable situations in medicine based on case studies. Experience in applying ethical principles to specific cases in medical practice.
Doporučená literatura
  • European Commission: Directorate General for Health and Food Safety (DG SANTE).
  • (2019). WHO guideline: recommendations on digital interventions for health system strengthening. Geneva: World Health Organization.
  • Baggott, R. (2015). Understanding Health Policy. Policy Press.
  • Beauchamp, T.L., Childress, J.F. (2019). Principles of Biomedical Ethics. Oxford: Oxford University Press.
  • Di Clemente, R.J., Salar, L.F., Crosby, R.A. (2013). Health Behavior Theory (for Public Health). Jones & Bartlett Learning.
  • Eysenbach, G. What is e-Health. 2001.
  • Hann, A. (2016). Health Policy and Politics. Ashgate Publishing.
  • Miranda, I.M., Cruz-Cunha, M.M. et al. (2016). Encyclopedia of E-health and Telemedicine. USA: IGI Global.
  • Parker, E., Correa-Velez, I. (2019). Introduction to Public Health. London: Elsevier.
  • Rai, G.S., Jeremy, P., Kapp, M.B. (2014). Medical Ethics and the Elderly. London: Radcliffe Publishing.
  • Roy, R.N., Saha, I. (2013). Preventive and Social Medicine. Jaypee Brothers Medical Publishers.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): General Medicine (2025) Kategorie: Lékařské vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní