| Název předmětu | Sociální lékařství a lékařská etika |
|---|---|
| Kód předmětu | PVL/VAB13 |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 2 |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Angličtina |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
World health organization. Public Health Medicine. Indicators of Health Systems. Ethics and Genetics, History and Presence. Basic Statistical Terms. Test of Significance. Conditional and Inverse Probability. Some Major Ethical Questions, Applying the Principal of Medical Ethics. Euthanasia and Allowing to Die. Ethics of Birth and Termination of Human Life. Ethics as Branch of Philosophy. Demography in medicine. Ethics and Morals. Future of Health in the European Region. Life style or way of life? Causality of Diseases, Determinants of Health.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je názorně pomocí skupinových interaktivních výukových metod vysvětlit (sociální, ekonomické) determinanty zdraví a nemoci v národním i evropském/mezinárodním kontextu, ukázat význam demografických ukazatelů pro hodnocení zdravotního stavu populace na národní a mezinárodní úrovni; poskytnout studentům informace o národních, evropských a globálních strategií týkajících se zdravotnictví; zdůraznit význam sociální odpovědnosti medicíny, včetně akcentace základních etických principů; seznámit s obecnými etickými dilematy v medicíně a konkrétně procvičit eticky sporné situace současné medicíny v kontextu České republiky i celého světa a seznámit studenty s procesem digitalizace zdravotnictví.
After passing the subject, the student will be able to implement the knowledge about economical, systematical and epidemiological aspects of health and illness into the process of providing health care. The student should also be able to orientate himself in the special areas of medical ethics and his approach to the patients should be based on basic moral principles and standards. |
| Předpoklady |
|
Ethical pre-understanding in the medical field.
CJA/VA031 a zároveň BIO/VAB11 ----- nebo ----- BIO/VA011 a zároveň CJA/VAB12 ----- nebo ----- CJA/VAB41 a zároveň NAN/VAB12 ----- nebo ----- NAN/VAB13 a zároveň NAN/VAA13 a zároveň LBF/VAB11 ----- nebo ----- LBF/VA011 a zároveň LCH/VAA11 a zároveň PVL/VAB21 ----- nebo ----- PVL/VAB71 a zároveň HIE/VAB11 ----- nebo ----- HIE/VAB12 a zároveň KAR/VAB11 a zároveň LCH/VAB11 ----- nebo ----- LCH/VAB20 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška
Credit requirements: 1) Completion of presentation and presenting in the seminar about health status of the country of students origin. Details will be explained during particular seminar (07.04.2021). 2) Knowledge of all topics will be tested by the final credit test. The threshold for getting credits is at least 70 % success rate. Practical Requirements: All international medical students will be able to: - Present and discuss health status of population in their home country, - Present and discuss health status of population in their host country - Czech Republic, - Present key ethical principles covered by the WMA ethical. declarations (Geneva, Lisbon, and Helsinki). |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): General Medicine (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): General Medicine (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |