| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Banátová Kamila, Mgr. Bc.
                
                    Nakládalová Marie, doc. MUDr. Ph.D.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | 1. Pracovní psychická zátěž ve zdravotnictví 2. Předmět psychohygieny a její vývoj  3. Psychologie zdraví a její vztah k psychohygieně  4. Zdravotní výchova a prevence  5. Kategorie zdraví, normality a adaptace  6. Výkonnost, práceschopnost, únava a monotonie, odpočinek, spánek, úprava pracovního prostředí, time-management 7. Průběh výkonnosti (biorytmicita), směnná práce ve zdravotnictví 8. Stres a zátěž, teorie a koncepce stresu a jeho zvládání,  9. Využití relaxačních technik (Autogenní trénink, Jacobsonova progresivní relaxace) 10. Syndrom vyhoření ve zdravotnictví (prevence a intervence) 11. Sociálně-psychologické otázky psychohygieny  12. Možnosti a omezení tzv. zdravého životního stylu, koncepce "zdravé osobnosti" 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Předmět seznamuje s poznatky duševní hygieny v práci a životě, objasňuje psychickou zátěž výkonu náročného zdravotnického povolání se zaměřením na zvládání složitých sociálních situací. Zabývá se individuální aplikací metod a technik směřujících k rozvoji mezilidských vztahů a pozitivního interpersonálního klimatu na pracovišti. Studenti se seznámí s jednotlivými typy a příčinami psychické zátěže, způsoby adaptace a prevence psychické zátěže.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Nejsou specifikovány. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Analýza výkonů studenta, Rozhovor 
 Plnění praktických úkolů k tématům z psychohygieny vztahujících se k výkonu povolání. Ústní prezentace a její rozbor.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    Bartošíková, I. (2006). O syndromu vyhoření pro zdravotní sestry. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. 
                
                    Davies, H. (2015). Basic Autogenic Training: And the Construction of Effective Self Suggestions. United States: Createspace Independent Publishing Platform. 
                
                    Geist, B. (2004). Autogenní trénink. Praha: Vodnář. 
                
                    Kebza, V. (2012). Psychická zátěž, stres a psychohygiena v lékařských profesích. Praha: Grada, Edice celoživotního vzdělávání ČLK. 
                
                    Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia. 
                
                    Kopřiva, J. (2016). Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální pedagogické a zdravotnické profese.. Praha: Portál. 
                
                    Křivohlavý, J. (2013). Jak zvládat depresi. Praha: Grada. 
                
                    Křivohlavý, J., Pečenková, J. (2004). Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada, Sestra (Grada). 
                
                    Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál. 
                
                    Schmidbauer, W. (2008). Syndrom pomocníka: podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha: Portál, Spektrum (Portál). 
                
                    Slezáčková, A. (2012). Průvodce pozitivní psychologií: nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Praha: Grada Publishing. 
                
                    Švábová, K., Tuček, M., Nakládalová, M. (2020). Pracovní lékařství pro všeobecné praktické lékaře. Praha: Raabe. 
                 
 
 |