| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Dorazilová Radmila, Mgr. PhD.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | Ve 2 čtyřhodinových blocích budou studentky seznámeny s tradicemi a historií různých kultur se zaměřením na vývojovou psychologii, ze které vychází technika a význam baby masáží. Dále budou studentky seznámeny se základní reflexologickou a klasickou technikou baby masáže kojence a s jejím významem a vlivem na fyzický a duševní stav dítěte a rodičovský vztah. Praktická část je zaměřena ve 3 liniích na matku, dítě a jejich vzájemný vztah. Doporučeno bude sledovat chování kojence, psychický a fyzický prožitek ze strany matky i kojence a jejich interakce. Masáže budou doplněny hravými metodami jako hudba, zpěv, verše, rýmy, říkadla, houpání a kolébání. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) 
                    
                
                    
                    Domácí příprava na výuku
                        - 10 hodin za semestr
                    Účast na výuce
                        - 8 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek pro porodní asistentky. Spojuje teoretickou přípravu a praktické ukázky. Seznamuje studenty se základy vývojové psychologie a psychomotorickým vývojem, s moderními poznatky o významu správné manipulace s novorozencem a kojencem, s možným využitím aromaterapie, muzikoterapie a akupresury v dětském věku. Student vytvoří seminární práci se vzorovým příkladem a praktickou ukázkou ve skupině. Znalost baby masáží je součástí práce porodní asistentky při vyhledávání a uspokojování individuálních potřeb ženy při péči o dítě a při podpoře rodiny jako cesty ke zdraví společnosti. 
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | nespecifikováno 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce 
 Aktivní účast ve výuce.. Na základě nejnovějších poznatků v oboru student zpracuje seminární práci pro vybranou cílovou skupinu. Tuto představí a obhájí ve skupině. Elektronickou a tištěnou verzi v rozsahu min. 5 normostran odevzdá před prezentací.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    Kdopak to mluví: tajemství řeči kojence. 
                
                    Auckettová, A. (1992). Masáže kojenců. Praha: Jan Kanzelsberger. 
                
                    Cline, K. Čínská masáž pro kojence a děti: tradiční techniky, jak zmírnit koliku, nachlazení, bolení v uchu a další běžné dětské stavy. 
                
                    Finando, Donna. Léčba dětí masáží spoušťových bodů: léčivý dotek rodičů. 
                
                    GREGORA, Martin a Milena DOKOUPILOVÁ. Vývoj dítěte do jednoho roku: jak to vidí lékař a jak táta. 
                
                    Hašplová, J. (2009). Masáže dětí a kojenců. Praha: Portál. 
                
                    HELLBRÜGGE, Theodor. Prvních 365 dní v životě dítěte: psychomotorický vývoj kojence. 
                
                    Holzer, L. Muzikoterapie. 
                
                    KAVANAGH, Wendy. Něžné doteky. 
                
                    Kiedroňová, E. (2005). Něžná náruč rodičů: moderní poznatky o významu správné manipulace s novorozencem a malým dítětem.. Praha: Grada. 
                
                    Langmeier, J., Krejčířová, M. (2006). Vývojová psychologie. Praha. 
                
                    LAZZARI, Simona. Vývoj dítěte v 1.-3. roce. 
                
                    Matějková, E., Kelnarová, J. (2014). Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty. Praha: Grada. 
                
                    Mrowetz, M., Chrastilová, G., Antalová, I. Bonding - porodní radost: podpora rodiny jako cesta k ozdravení porodnictví a společnosti?. 
                
                    REHM-SCHWEPPE, Rahel a Sabine GRABOSCH. Masáž děťátka. 
                
                    SCHUTT, Karin. Šťastné dítě: masáže, hry, hudba : to nejlepší z kurzů pro miminka, co můžete provádět sami doma. 
                
                    ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě: vývoj a výchova od početí do tří let. 
                
                    Walter, B. Masáže kojenců. 
                
                    Wang, CH. Dětská akupresura: tradiční čínské masáže dětí. 
                 
 
 |