| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Dorazilová Radmila, Mgr. PhD.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | Charakteristika a význam ranného a pozdního období šestinedělí, fyzické a psychické změny probíhající v organismu ženy v tomto období. Péče a psychická podpora ženy po porodu, poporodní blues, poporodní deprese, poporodní psychóza. Péče o porodní poranění a o prsy. Hygiena, výživa a životospráva v šestinedělí.  Péče o novorozence a podpora kojení. Vztahy matka a dítě a matka a otec v šestinedělí. Zdravotní poradenství a výchova v šestinedělí. Cvičení po porodu. Nepravidelnosti a patologické stavy v období šestinedělí, vyžadující pomoc lékaře. Tromboembolická nemoc, péče o epiziotomii s hojením per secundam, mastitis puerperalis, podpora kojení, spojená s komplikacemi. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) 
                    
                
                    
                    Domácí příprava na výuku
                        - 25 hodin za semestr
                    Účast na výuce
                        - 30 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Předmět je zaměřen na uspokojování individuálních potřeb žen, jejich dětí a rodin v období šestinedělí. Navazuje na poznatky z předmětu  Porodnictví, Porodní asistence při fyziologickém těhotenství a porodu a Porodní asistence při nepravidelnostech a patologiích těhotenství a porodu. Učí studentky porodní asistence chápat matku a narozené dítě jako jeden celek  v kontextu rodiny. Studentky  budou schopné hodnotit individuální stav a potřeby ženy v období šestinedělí, včetně vzájemné závislosti mezi stavem a potřebami matky a stavem a potřebami narozeného dítěte. Své znalosti a dovednosti budou schopny uplatňovat v klinické praxi a to jak v ústavní lůžkové péči, tak i v primární a komunitní ambulantní péči.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Základní znalosti z oblasti porodnictví a gynekologie. POA/PRP10
 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce 
 Podmínkou zápočtu je 100% účast a aktivní zapojení na výuce, seminářích a cvičení. V případě omluvené absence na výuce, vypracování seminární práce na probírané téma v rozsahu 5 normostran s citací zdrojů (minimálně 5, z toho 2 zahraniční). Pokud absence přesáhne 2/3 hodin přímé výuky, student si předmět zapíše znovu následující akademický rok. Způsob zakončení: zápočet a ústní zkouška
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    Binder, T. (2011). Porodnictví. Praha: Karolinum. 
                
                    Cantieni, B. (2007). Cvičení po porodu: metoda CANTIENICA pro pevnou postavu a posílení pánevního dna. Brno: Computer Press. 
                
                    Čech, E. (2006). Porodnictví. Praha: Grada. 
                
                    Dušová B. Laktační poradenství. 
                
                    Galková M., Matulníková L., Šagátová A., Ďurina R. Kompletný študijný program o dojčení, učebné texty pre laktačné poradkyně. Herba Bratislava. 2016.
                
                    Gallagher-Mundy, Ch. (2012). Zpět do formy po porodu: získejte zpět postavu, jakou jste měla před těhotenstvím, pomocí 10 základních cviků. Praha: Fortuna Libri. 
                
                    Gaskin, I. (2010). Zázrak porodu. Doubice: One Woman Press. 
                
                    Gaskin, Ina May. Průvodce kojením. 
                
                    Kejvalová, Lenka. Výživa dětí od A do Z. 
                
                    Koudelková, V. (2013). Ošetřovatelská péče o ženy v šestinedělí. Praha: Triton. 
                
                    Pařízek, A. (2009). Kniha o těhotenství a dítěti. Praha: Galén. 
                
                    Pařízek Antonín. Kritické stavy v porodnictví. Galén Praha. 2012.
                
                    Pokorná J., Březková V., Pruša T. Výživa a léky v těhotenství a při kojení. 
                
                    Procházka M. a kol. Porodní asistence. Maxdorf Praha. 2019.
                
                    Procházka M., Pilka R. a kol. Porodnictví pro studenty lékařství a porodní asistence. 
                
                    Ratislavová, K. (2008). Aplikovaná psychologie porodnictví: [psychologie těhotenství, porodu a šestinedělí: psychosomatická medicína: učební texty pro porodní asistentky. Praha: Reklamní atelier Area. 
                
                    Roztočil, A. Moderní gynekologie. 
                
                    Roztočil, A. Moderní porodnictví. 
                
                    Schneidrová Dagmar a kol. Kojení: nejčastější problémy a jejich řešení. 
                
                    Stadelmann, I. (2009). Zdravé těhotenství, přirozený porod: citlivý průvodce těhotenstvím, porodem, šestinedělím a kojením, který nabízí ověřené praktické návody, jak v těchto obdobích využít bylinek, homeopatických přípravků a éterických olejů. Praha: One Woman Press. 
                
                    Vorlová, K. (2012). Zdravé těhotenství: jedinečný rádce pro úspěšné otěhotnění, těhotenství, porod i šestinedělí: zdravá výživa, zdravé vaření, zdravé cvičení. Brno: Babyonline. 
                
                    Zwinger, A. a kol. (2004). Porodnictví. Praha, Galén. 
                 
 
 |