| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Hrubá Renata, Mgr. Ph.D.
                
                    Nováková Veronika, Mgr.
                
                    Bubeníková Štěpánka, Mgr. Ph.D.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | Blok I: Průběh fyziologického těhotenství ? diagnostika, změny v těhotenství, životospráva, se zaměřením na výživu těhotné ženy, porodní asistence v těhotenství dle zásad procesu v porodní asistenci. Edukace klientky a její rodiny. Blok II: Průběh fyziologického porodu. Blok III: Příjem rodičky na porodním sále. Blok IV: Péče porodní asistentky o ženu v jednotlivých fázích porodu. Blok V: Vedení dokumentace během porodu. Blok VI: Psychologický přístup k rodičce a jejímu doprovodu. Seznámení s nejnovějšími trendy v porodnictví a v porodní asistenci. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Pracovní činnosti (dílny) 
                    
                
                    
                    Domácí příprava na výuku
                        - 30 hodin za semestr
                    Účast na výuce
                        - 60 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je stěžejním profilujícím předmětem, který navazuje na znalosti z předmětu Porodnictví. Zaměřuje se na individuální uspokojování potřeb těhotné ženy, na kvalitu jejího života, podporu zdraví a prevenci vzniku onemocnění a komplikací v souvislosti s těhotenstvím. Studenti se naučí zásadám vedení fyziologického těhotenství a porodu a systematické péči v porodní asistenci o individuální uspokojování bio-psycho-sociálních i spirituálních potřeb těhotné ženy a rodičky. Studentky pochopí, že hlavní osobou při porodu je žena a její rodina. Budou chápat také to, že porodní asistentka je průvodcem a rádcem ženě a její rodině. Budou chápat důležitost psychologického přístupu ke všem zúčastněným při porodu. Budou tyto metody používat ve své klinické praxi. Budou znát nejnovější poznatky v porodní asistenci týkající se přirozeného vedení porodu. Student bude umět: diagnostikovat těhotenství a pracovat dle zásad ošetřovatelského procesu po celou dobu těhotenství klientek, zhodnotit děložní činnost a posoudit CTG záznam; samostatně vést fyziologický porod a provést první ošetření novorozence; pečovat o individuální uspokojování bio-psycho-sociálních i spirituálních potřeb rodičky.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Základní znalosti z anatomie, fyziologie a základních dovedností v porodní asistenci. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce 
 Absolvování seminářů a cvičení. Seminární práce na zadané téma. Samostatné odvedení fyziologického porodu na výukovém modelu.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    Aleš Roztočil. (2017). Moderní porodnictví. Praha. 
                
                    BINDER, T., VAVŘINKOVÁ, B. (2016). Porodnictví: pro porodní asistentky. Ústí nad Labem. 
                
                    Binder Tomáš. (2015). Porodnická propedeutika: studijní texty pro obor Porodní asistentka. Ústí nad Labem. 
                
                    Čepický, P. (2018). Kapitoly z diferenciální diagnostiky v gynekologii a porodnictví. Praha: Grada. 
                
                    Hájek, Z., Čech,E., Maršál, K., a kol. (2014). Porodnictví - 3. zcela přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada. 
                
                    Hruban, L.; Janků, P.; Ventruba, P.; Procházka, M. (2015). Vaginální vedení porodu koncem pánevním. Praha: Maxdorf. 
                
                    Křepelka, Záhumenský, Procházka. (2016). Dystokie ramének: Porodnictví krok za krokem. Praha: Maxdorf. 
                
                    Marešková, P. (2014). Moderní postupy v gynekologii a porodnictví. Mladá fronta. 
                
                    Procházka, M., Pilka, R., a kol. (2016). Porodnictví pro studenty všeobecného lékařství a porodní asistence. Olomouc. 
                
                    Slezáková, L., a kol. (2011). Ošetřovatelství v gynekolgii a porodnictví. Praha: Grada. 
                
                    Sobotková, D., Šulová, L., Takács, L. a kol. (2015). Psychologie v perinatální péči: Praktické otázky a náročné situace. Praha: Grada.. 
                
                    Vránová, V. (2011). Porodní asistence I. (žena s fyziologickým těhotenstvím, porodem a novorozencem v péči porodní asistentky(. Olomouc: VUP. 
                 
 
 |