Předmět: Alternativní metody v porodní asistenci

« Zpět
Název předmětu Alternativní metody v porodní asistenci
Kód předmětu POA/PRK46
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dorazilová Radmila, Mgr. PhD.
  • Bubeníková Štěpánka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vysvětlení pojmu "alternativní" medicína, jejího postavení, vývoje a možného využití v praxi porodní asistentky. Seznámení s aromaterapií, její historií, principem a vývojem, Možnosti využití a účinky aromaterapie v období těhotenství, při porodu, v období šestinedělí a při péči o novorozence. Základní princip, historie, vývoj homeopatie. Možnosti využití homeopatie v reprodukčním zdraví, zejména v období těhotenství, při porodu, v období šestinedělí a v oblasti péče o novorozence. Základní princip a možnosti využití Bachových esencí v oblasti péče o ženu během těhotenství, při porodu, v poporodním období a v péči o novorozence.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 42 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem tohoto předmětu je rozšířit studentkám porodní asistence přehled v oboru a předat jim rozšířené informace z oblasti možného využití alternativních, ale přitom tradičních, metod v péči o ženu především v období těhotenství, porodu a šestinedělí a v péči o fyziologického novorozence.
Studentky porodní asistence budou po absolvování tohoto předmětu schopny využívat alternativních, ale přitom tradičních, metod v péči o ženu v reprodukčním věku, zejména v období těhotenství, v průběhu porodu, v ranném i pozdním šestinedělí a v péči o novorozence.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

90% účast na seminářích a cvičeních, aktivní zapojení studentů ve výuce, vypracování seminární práce v rozsahu min. 5 normostran. Absolvování závěrečného ústního kolokvia.
Doporučená literatura
  • Davis, P. Aromaterapie od A do Z.
  • Demaeque D., Jouanny J., Poitevin B., Saint-Jean Y. Farmakologie a materia medica homeopatica.
  • Dyeová, J. (1992). Aromaterapie pro ženu a dítě.
  • Fanner, F. Užití aromaterapie pro zvládání bolesti během porodu.
  • FORMÁNKOVÁ, Kateřina, Miriam KABELKOVÁ a Ilona LUDVÍKOVÁ. (2008). Poznáváme homeopatii: Jak se léčit šetrně. Praha 7: Grada Publishing.
  • Grosjean, N. Velká kniha aromaterapie.
  • Karhan, T. Homeopatie a děti.
  • LENART DE LUNNY, Vivian Nadya. (2005). Vůně života: Aromaterapie pro těhotenství a zdravý životní styl. Havlíčkův Brod: One Woman Press.
  • Lockie, Andrew. (2011). Encyklopedie homeopatie. Praha: Knižní klub.
  • McGilvery C., Reed J., Mehta M., Mehta S. Aromaterapie, masáž, joga.
  • Moskowitz, R. Homeopatie pro těhotenství a porod.
  • NOVÁKOVÁ, B., ŠEDIVÝ, Z. (2008). Praktická aromaterapie.
  • Sakov, I. Vůně pro duši, úvod do aromapsychologie.
  • Schnaubelt, K. Aromatheraphy: Healing with Essentials oils..
  • Sibley, V. Aromaterapie pro každého, esenciální oleje pro povzbuzení mysli, těla a duše.
  • Stadelmann, I. (2000). Zdravé těhotenství, přirozený porod. Praha: One woman press.
  • Stapor, T. Léčivá moc květin a vůní.
  • Worwood, V. Voňavá lékárna.
  • Zrubecká, A. Aromaterapie v životě ženy.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Porodní asistence (2020) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní