| Vyučující | 
    |  | 
    | Obsah předmětu | 
    | Blok I: Systém péče v neonatologii, organizace práce na novorozeneckém oddělení. Rozdělení perinatálního období a klasifikace novorozenců. Klasifikace novorozenců, hypotrofie a hypertrofie novorozenců, nezralý novorozenec. Anatomické a fyziologické zvláštnosti zralého a nezralého novorozence. Klinický obraz poporodní adaptace novorozence, termoregulace. Blok II. První vyšetření a ošetření novorozence. Bonding. ? Péče o novorozence na oddělení fyziologických novorozenců, edukace a zácvik matky. Kojení. Blok III: Poruchy dýchání u novorozence ? apnoe, dyspnoe, grunting, přechodná tachypnoe novorozence, RDS, BPD, syndrom aspirace mekonia, perzistující plicní hypertenze, pneumothorax a atelektáza. Ventilační terapie u novorozence ? CPAP, HFNC, UPV ? základní pojmy, režimy; oxygenoterapie ? hypoxie, hyperoxie, měření kyslíku v organismu, způsob podávání kyslíku. Resuscitace novorozence. Asfyxie, HIE, terapeutická hypotermie. Porodní traumatismus novorozence. Bolest novorozence. Blok IV: Infekce novorozence ? adnátní a pozdní. HAI. Intolerance stravy ? gastrická rezidua, výživa novorozence, nekrotizující enterokolitida. Blok V: Hyperbiliuribinémie u novorozence ? konjugovaný a nekonjugovaný typ, příznaky. Hemolytická nemoc novorozence. Výměnná transfuze. Anémie z nezralosti. Polycytémie. Hypoglykémie a dítě diabetické matky. Neonatální abstinenční syndrom. Neurologické komplikace u novorozence ? intraventrikulární krvácení, hydrocefalus, křeče. Vrozené vývojové vady ? CNS, srdce, dýchacího ústrojí, GIT, ledvin a metabolismu; diafragmatická hernie ? klinický obraz, diagnostika a terapie. Perzistující ductus arteriosus. Blok VI: Ošetřovatelská péče o předčasně narozeného novorozence. - Hyperglykemie a hypoglykemie u novorozence. Retinopatie nedonošených. Transport novorozence. Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS) - Etické otázky poskytování intenzivní a resuscitační péče novorozencům na hranici viability. Úmrtí novorozence ? Období dalšího vývoje, organizace péče o rizikové novorozence po propuštění do domácí péče, poradny, centra rané péče, sledování psychomotorického vývoje dětí, konziliární péče, očkování. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností 
                    
                
                    
                    Domácí příprava na výuku
                        - 42 hodin za semestr
                    Účast na výuce
                        - 12 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Předmět je zaměřen na oblast péče o patologického novorozence a na intenzivní péči o novorozence, vrozené vývojové vady novorozenců a možnosti jejich řešení.  Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091. Student bude umět posuzovat aktuální stav a adaptační reakce novorozence a bude umět péči o rizikového a patologického novorozence, získá podrobnější znalosti o diagnostice a  terapii vrozených vývojových vad novorozenců.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | V rámci samostudia získat informace o pato-fyziologických zvláštnostech novorozence a péči o rizikové novorozence. Seznámit se s postupy diagnostických a  léčebných metod u vybraných onemocnění novorozence. POA/PRK22
 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Známkou, Ústní zkouška 
 test KPR novorozence, aktivní účast ve výuce a min. 90% účast na seminářích a cvičeních. Vypracování seminární práce, kazuistika na dané téma, ústní zkouška.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    Dort, J., Dortová, E., Jehlička, P. (2013). Neonatologie. Praha: Karolinum. 
                
                    Fendrychová, J. a kol. (2004). Hodnotící metodiky v neonatologii. Brno: NCO NZO. 
                
                    Fendrychová, J., Borek, I. (2012). Intenzivní péče o novorozence. NCO MZO Brno. 
                
                    Janota, J., Straňák, Z. (2013). Neonatologie. Mladá fronta, Praha. 
                
                    Lebl, J. (2012). Klinická pediatrie. Praha: Galén. 
                
                    Procházka, M., Pilka, R., a kol. (2016). Porodnictví pro studenty všeobecného lékařství a porodní asistence. Olomouc. 
                
                    Sedlářová, P. a kol. (2008). Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Grada, Praha. 
                
                    Straňák, Z., Chrásková, J., Lamplotová, L. (2014). Základy neonatologie pro porodní asistentky. Ústí nad Labem. 
                 
 
 |