| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Lasák Jakub, MUDr.
                
                    Volková Vanda, MUDr.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | Organizace neonatologie. Rozdělení perinatálního období a klasifikace novorozenců - vývojová období novorozence, klasifikace novorozenců dle vztahu porodní hmotnosti a gestačního věku. Anatomické a fyziologické zvláštnosti zralého a nezralého novorozence. Časné poporodní období, klinický obraz poporodní adaptace novorozence, termoregulace. Nejčastější patologické stavy v novorozeneckém věku. Asfyxie a resuscitace novorozence, hodnocení hypoxie novorozence, resuscitace, dlouhodobé následky. Porodní traumatismus - klasifikace nejčastějších porodních traumat. Bolest novorozence. Vrozené vývojové vady u novorozence. Hyperbilirubinémie v novorozeneckém věku - fyziologická žloutenka novorozenců, hemolytická nemoc novorozenců. Etika v péči o novorozence, komunikace s rodiči, úmrtí novorozence.  Specifika hodnocení individuálního stavu potřeb, ošetřovatelská diagnostika, cíle, intervence a ošetřovatelský plán s edukačními prvky směrem k matce, vyhodnocování výsledků péče, demonstrace ošetřovatelských činností v klinických podmínkách. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická) 
                    
                
                    
                    Domácí příprava na výuku
                        - 30 hodin za semestr
                    Účast na výuce
                        - 10 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Předmět je zaměřen na  anatomicko-fyziologické zvláštnosti novorozeneckého věku, oblast prvního ošetření a vyšetření fyziologického novorozence a na péči o fyziologického novorozence. Také posluchače seznamuje s nejčastějšími patologickými stavy u novorozenců a kardiopulmonální resuscitací novorozence. Student  bude umět: péči o novorozence, naučí se posuzovat aktuální stav a adaptační reakce novorozence; péči o rizikového novorozence, získá podrobnější znalosti o diagnostice a terapii v péči o rizikového novorozence; platnou legislativou v péči o matku a dítě.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | V rámci samostudia získat informace o anatomicko-fyziologických zvláštnostech novorozence a péči o novorozence po porodu. Seznámit se s postupy diagnostických a  léčebných metod u vybraných onemocnění novorozence. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Ústní zkouška, Písemný test 
 test KPR novorozence, min. 90% aktivní účast na seminářích a cvičeních.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    Dort, J., Dortová, E., Jehlička, P. (2013). Neonatologie. Praha: Karolinum. 
                
                    Fendrychová, J. a kol. (2004). Hodnotící metodiky v neonatologii. Brno: NCO NZO. 
                
                    Fendrychová, J., Borek, I. (2012). Intenzivní péče o novorozence. NCO MZO Brno. 
                
                    Janota, J., Straňák, Z. (2013). Neonatologie. Mladá fronta, Praha. 
                
                    Lebl, J. (2012). Klinická pediatrie. Praha: Galén. 
                
                    Procházka, M., Pilka, R., a kol. (2016). Porodnictví pro studenty všeobecného lékařství a porodní asistence. Olomouc. 
                
                    Sedlářová, P. a kol. (2008). Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Grada, Praha. 
                
                    Straňák, Z., Chrásková, J., Lamplotová, L. (2014). Základy neonatologie pro porodní asistentky. Ústí nad Labem. 
                 
 
 |