|
Vyučující
|
-
Nováková Veronika, Mgr.
-
Svancarová Kateřina, Mgr.
-
Janoušková Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Struktura zdravotnických zařízení, kategorie zdravotnických pracovníků. Péče o bezpečné prostředí, zásady asepse, dezinfekce, sterilizace, OOPP. Příjem, překlad a propouštění pacientů. Hygienická péče, péče o lůžko pacienta, polohování pacientů. Monitoring fyziologických funkcí. Bolest. Odběry biologického materiálu, zásady odběrů, typy odběrů. Problematika vylučování moči a stolice. Farmakoterapie, zásady podávání léků. Příprava a aplikace injekcí, ředění léků. Periferní a centrální žilní přístupy. Infuzní terapie. Podávání transfuzí. Dietoterapie, výživa a krmení nemocných, parenterální a enterální výživa. Péče o rány, převazy, extrakce stehů. Péče o drény a drenáže, stomie, punkce. Péče o umírající zemřelé. Příprava pacienta k invazivním výkonům, předoperační příprava, pooperační péče. Příprava sterilní plochy k aseptickým výkonům. Základní chirurgické instrumentárium.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 90 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Tento předmět je koncipován jako teoreticko- praktický a jeho cílem je osvojení si základních teoretických znalostí a praktických dovedností týkajících se postupů při provádění základních ošetřovatelských výkonů v rozsahu své odborné způsobilosti.
Student bude teoreticky znát postup a provedení základních odborných výkonů v porodní asistenci a následně je dokáže provést prakticky na příslušných modelech (odběry krve a jiného biologického materiálu, aplikace injekcí a infuzí, katetrizace močového měchýře, aplikace klyzmatu, meření FF,...), zdokonalí si svou manuální zručnost získá jistotu při provádění jednotlivých odborných výkonů, které jsou důležité pro práci porodní asistentky.
|
|
Předpoklady
|
Manuální zručnost
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Systematické pozorování studenta, Seminární práce, Písemný test
Aktivní účast studentů na seminářích a cvičeních. Je tolerována absence do 10 % výuky (seminářů a cvičení) po předchozí písemné omluvě garantovi předmětu a doplnění si zameškaného učiva. Při vyšší absenci se student písemně omluví garantovi předmětu, doloží důvod omluvy (např. potvrzení od lékaře) a domluví se na náhradě. Při absenci 30% a více si student zapíše předmět znovu v dalším akademickém roce. Je vyžadována samostatná studijní příprava studentů na cvičení. V průběhu výuky jsou studenti průběžně ústně a písemně zkoušeni. Ukončení předmětu - písemný zápočtový test - max.3 pokusy (min. 70% úspěšnost) a teoreticko-praktická zkouška.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Beharková, N., & Soldánová, D. Základy ošetřovatelských postupů a intervencí. 2019.
-
Hůsková, J., Kašná, P. (2009). Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty: pracovní sešit II. Praha: Grada.
-
Hůsková, J., Kašná, P. (2009). Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty: pracovní sešit I. Praha:Grada.
-
Jirkovský,D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence-učebnice pro bakalářské a magisterské studium. Praha. 2012.
-
Nejedlá, M. (2015). Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada.
-
Pokorná, A. et al. (2014). Ošetřovatelské postupy založené na důkazech II. Brno.
-
Vytejčková, R. a kol. (2015). Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III: speciální část. Praha.
-
Vytejčková, R. (2011). Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I: obecná část. Praha: Grada.
-
Vytejčková, R. (2013). Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II: speciální část. Praha: Grada.
|