| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Bubeníková Štěpánka, Mgr. Ph.D.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | Vysvětlení pojmu - holismus, potřeba člověka, členění lidských potřeb dle Maslowa.  Dynamika lidských potřeb. Základní biologické a psychosociální potřeby člověka, metapotřeby. Ošetřovatelský proces, jeho fáze, dokumentace.   Anamnéza v porodní asistenci, proces získávání dat.                                                Stanovení diagnóz - diagnostický systém NANDA International. Stanovování vhodných verifikovaných a neverifikovaných cílů péče, plánování a kritéria hodnocení péče. Dokumentace v porodní asistencii. Modely péče vhodné pro realizaci ošetřovatelského procesu v porodní asistenci. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) 
                    
                
                    
                    Domácí příprava na výuku
                        - 20 hodin za semestr
                    Účast na výuce
                        - 10 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický základ studijního programu porodní asistence. Systémově vymezuje porodní asistenci jako vědní disciplínu s vlastní filosofií, předmětem zkoumání, terminologií, metodologií. Seznamuje studenty se základním dělením potřeb člověka a učí metodiku procesu péče v porodní asistenci. Student po absolvování disciplíny bude schopen: - dát do příčinného vztahu současné znaky a trendy zdraví s lidskými potřebami -  identifikovat aktuálně i potenciálně nesaturované potřeby a problémy pacientky/klientky - používat i vytvářet objektivizované metody sledování a dokumentování v porodní asistenci - popsat základní charakteristiky ošetřovatelského procesu a vysvětlit význam jednotlivých fází - určit, realizovat a odpovídat za specifické činnosti v porodní asistenci v rámci ošetřovatelského procesu - v praxi používat taxonomii aliance 3N -posoudit výhody ošetřovatelského procesu pro pacientku i pro porodní asistentku - vytvořit a realizovat dlouhodobý plán péče v porodní asistenci a vést denní záznamy péče v porodní asistenci - sledovat kvalitu individuální péče v porodní asistenci a nést za ni odpovědnost - vést dokumentaci v porodní asistenci s využitím KIS
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | 100% účast na výuce, orientace v problematice procesu v porodní asistenci. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška 
 Aktivní účast ve výuce a min. 90% přítomnost na seminářích a cvičeních. V případě nepřítomnosti ve výuce vypracování seminární práce na zadané téma vyučujícím.  Ukončení předmětu písemnou formou. Maximální počet písemných pokusů 2. V případě neúspěchu ústní zkoušení.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S., ed. Ošetřovatelské diagnózy: definice & klasifikace. 
                
                    HERDMAN, T. H. (2012). Nursing Diagnosis 2015-2017: Definitions and Classifications. Wiley-Blackwell. 
                
                    HERDMAN, T. H. (2012). Nursing Diagnosis 2018-2020: Definitions and Classifications. Wiley-Blackwell. 
                
                    JAROŠOVÁ, D., a kol. (2012). Využitelnost ošetřovatelských klasifikací NANDA International a NIC v domácí péči. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. 
                
                    Marečková, J. (2015). Příklady využití terminologií NNN v ošetřovatelské péči. Olomouc. 
                
                    Marečková, J. (2015). Příklady využití terminologií NNN v porodní asistenci. Olomouc. 
                
                    VÖRÖSOVÁ, G. (2013). Diagnóza v ošetrovateľstve. Nitra. 
                
                    WORKMAN, B. A., BENNETT, C. L. (2006). Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada. 
                 
 
 |