Předmět: Péče porodní asistentky o ženu v gynekologii

« Zpět
Název předmětu Péče porodní asistentky o ženu v gynekologii
Kód předmětu POA/PAK22
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bubeníková Štěpánka, Mgr. Ph.D.
  • Procházka Martin, prof. MUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Zhodnocení individuálního stavu a potřeb klientky/pacientky při klinických stavech a onemocněních, která souvisejí s poruchou a onemocněním reprodukčních orgánů v různých věkových obdobích života ženy a která narušují zdraví a kvalitu života ženy. Diagnostické posouzení stavu potřeb klientek/pacientek, plán a vyhodnocení poskytnuté péče. Edukace klientky/pacientky a její rodiny. Péče porodní asistentky či všeobecné sestry při konzervativní a operativní léčbě gynekologických stavů a onemocnění Průběh těhotenství, porodu a šestinedělí. Diagnostické posouzení stavu potřeb klientek/pacientek dle zásad ošetřovatelského procesu, implementace aliance 3 N. Edukace klientky a její rodiny. Psychologický přístup k rodičce a jejímu doprovodu. Seznámení s nejnovějšími trendy v porodní asistenci.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Domácí příprava na výuku - 3 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty s péčí o zdraví ženy podle jejího věku. Charakterizuje klinické stavy gynekologických onemocnění z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientek/klientek změněných v souvislosti s onemocněním, jejich etiologii, symptomatiku, diagnostiku a léčbu. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb žen a jejich uspokojování podle věku, včetně zdravého sexuálního života. Seznamuje s odlišnostmi multidisciplinární péče v oblasti různých forem zdravotních služeb.
Student bude umět: -používat alianci 3 N při poskytování individualizované péče o ženu při klinických stavech a onemocněních, která souvisejí s poruchou a onemocněním reprodukčních orgánů v různých věkových obdobích života ženy a která narušují zdraví a kvalitu života ženy -používat alianci 3 N při poskytování individualizované péče o ženu v těhotenství, při porodu a po porodu -poskytovat péči dle nejnovějších poznatků v ošetřovatelství s ohledem na využití EBP -uplatňovat etický a psychologický přístup k ženě a její rodině.
Předpoklady
Student se orientuje v oblasti anatomie ženské a mužské pánve, ženského a mužského pohlavního ústrojí. Orientují se v problematice ošetřovatelského procesu se zaměřením na odlišnosti uspokojování jednotlivých potřeb s ohledem na vývojové období.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozhovor, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Povinná účast na výuce, prokázání orientace v dané problematice.
Doporučená literatura
  • & Marešová, P. (2014). Moderní postupy v gynekologii a porodnictví. Praha: Mladá fronta.
  • Baggish, M. S., & Karram, M. M. (2016). Atlas of pelvic anatomy and gynecologic surgery.
  • Citterbart, K. et al. (2001). Gynekologie. Praha: Galén.
  • Cunningham, F. G., Leveno, K. J., Bloom, S. L., Spong, C. Y., Dashe, J. S., Hoffman, B. L., Casey, B. M., & Sheffield, J. S. Williams obstetrics.
  • Doležal, A. (1998). Technika porodnických operací. Praha: Grada Publishing.
  • Doležal, L. (1998). Základy sonografie v porodnictví a gynekologii. VUP Olomouc.
  • Dulíček, P., Košťál, M. (2002). Hormonální antikoncepce a tromboembolická nemoc. Praha: MMN.
  • Fait, T., Zikán, M., & Mašata, J. (2014). Moderní farmakoterapie v gynekologii a porodnictví. Praha: Maxdorf.
  • Fořt, P. (2001). Moderní výživa v praxi - pro těhotné, kojící ženy a děti. Praha: Metramedia.
  • Freitag, P. (2001). Onkogynekologie. Praha: Triton.
  • Hájek, Z., Čech, E., & Maršál, K. Porodnictví.
  • Herbeck, G., Ondruš, J., Dvořák, V., & Mortakis, A. (2011). Atlas kolposkopie. Praha: Maxdorf.
  • Kobilková, J., Živný, J., Bochman, J. (2000). Technika gynekologických abdominálních operací. Praha: Grada Publishing.
  • Koliba Petr. (2005). Základy ultrazvukové diagnostiky v porodnictví a gynekologii pro porodní asistentky. Ostrava.
  • Křepelka, P. Poruchy menstruačního cyklu.
  • Kudela, M. a kol. (2004). Základy gynekologie a porodnictví. VUP Olomouc.
  • Marshall, J. E., Raynor, M. D., & Fraser, D. Myles textbook for midwives.
  • Měchurová, A. (2012). Kardiotokografie. Praha: Maxdorf.
  • Pilka, R., Procházka, M., & Michalíková, Z. (2012). Gynekologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Procházka, M., Pilka, R. a kolektiv. (2012). Gynekologie. Olomouc.
  • Procházka, M., Pilka, R., Bubeníková, Š., Curtisová, V., Doseděl, M., Frančáková, J., Hudec, A., Janků, P., Janoušková, K., Kantor, L., Klát, J., Korečko, V., Ľubušký, M., Malý, J., Pastorková, R., Pětroš, M., Studničková, M., Šimetka, O., Šuláková, S., Vavřinková, B., Velebil, P., & Vlk, R. Porodnictví pro studenty všeobecného lékařství a porodní asistence.
  • Radovan Pilka. (2017). Gynekologie. Praha.
  • Roztočil, A. Moderní gynekologie.
  • Roztočil, A. (2008). Moderní porodnictví. Praha: Grada.
  • Roztočil, A. (1998). Vyšetřovací metody v porodnictví a gynekologii. Brno: IDVPZ.
  • Šnajderová, M., Zemková, D. (2000). Předčasná puberta. Praha: Galén.
  • Turyna, R., & Sláma, J. (2010). Kolposkopie děložního hrdla. Praha: Galén.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr