| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Ventruba Pavel, prof. MUDr. DrSc.
                
                    Javornická Daniela, Mgr. et Bc.
                
                    Bubeníková Štěpánka, Mgr. Ph.D.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | Náplní předmětu bude problematika akutních stavů v porodnictví jako např. abrupce placenty, poruchy odlučování placenty, potrat, peripartální a postpartální krvácení, ruptura dělohy, poruchy děložního činnosti, porodní traumata, embolie plodovou vodou, klinické projevy, diagnostika, možnosti léčby, komplikace. Dále se bude předmět věnovat pacientce s akutními stavy v těhotenství (preeklampsie, eklampsie, gestační diabetes mellitus, hepatopatie a poruchy koagulací v graviditě, HELLP syndrom, hypertenze v těhotenství, těhotenství a porod u HIV pozitivních žen), klinické projevy, diagnostiku, možnosti léčby, ovlivnění plodu, komplikace při jednotlivých stavech.   Dalším probíraným tématem bude problematika KTG záznamu. Jeho celkové zhodnocení porodní asistentkou, rozeznání fyziologického, suspektního a patologického záznamu a poskytování vysoce specializované péče porodní asistentky při těchto akutních stavech. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) 
                    
                
                    
                    Domácí příprava na výuku
                        - 40 hodin za semestr
                    Účast na výuce
                        - 60 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Cílem předmětu je poskytnout studentům náhled do problematiky akutních stavů v porodnictví se zaměřením na poskytování vysoce specializované péče v porodní asistenci. Po absolvování předmětu budou studenti schopni poskytovat vysoce specializovanou péč v porodní asistenci při specifických akutních stavech vyskytujících se v porodnictví.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | nespecifikováno 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Seminární práce 
 100% účast na výuce.  Prokázání orientace v této problematice při průběžném hodnocení předmětu a při ukončení předmětu.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    BINDER, T., VAVŘINKOVÁ, B. (2016). Porodnictví: pro porodní asistentky. Ústí nad Labem. 
                
                    Binder Tomáš. (2015). Porodnická propedeutika: studijní texty pro obor Porodní asistentka. Ústí nad Labem. 
                
                    Čepický, P. (2018). Kapitoly z diferenciální diagnostiky v gynekologii a porodnictví. Praha: Grada. 
                
                    Hájek, Z., Čech,E., Maršál, K., a kol. (2014). Porodnictví - 3. zcela přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada. 
                
                    Marešová, P. (2014). Moderní postupy v gynekologii a porodnictví. Praha: Mladá fronta. 
                
                    Piťha, J. (2017). Akutní stavy na interním oddělení. Praha. 
                
                    Procházka Martin, Pilka Radovan. Porodnictví pro studenty lékařství a porodní asistence. Olomouc. 
                
                    Roztočil, A. (2008). Moderní porodnictví. Praha: Galén. 
                
                    Slezáková, L., a kol. (2011). Ošetřovatelství v gynekolgii a porodnictví. Praha: Grada. 
                
                    Sobotková, D., Šulová, L., Takács, L. a kol. (2015). Psychologie v perinatální péči: Praktické otázky a náročné situace. Praha: Grada.. 
                
                    ŠIMETKA, O., VLK, R., PROCHÁZKA, M. (2017). HELLP syndrom. Praha: Maxdorf. 
                 
 
 |