|
Vyučující
|
-
Ventruba Pavel, prof. MUDr. DrSc.
-
Lasák Jakub, MUDr.
-
Hálek Jan, MUDr. Ph.D.
-
Dostalíková Věra, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Poruchy dýchání u novorozence, Přechodná tachypnoe novorozence. Syndrom aspirace mekonia. Základy umělé plicní ventilace, oxygenoterapie - Asfyxie, hypoxie novorozence- Resuscitace donošeného novorozence. Resuscitace nedonošeného novorozence. Resuscitace u vybraných diagnóz- Terapeutická hypotermie. - Porodní traumatismus novorozence - klasifikace nejčastějších porodních traumat. Bolest novorozence, hodnocení bolesti u novorozence. Paresa pažního pletence. - Infekce plodu a novorozence- adnátní a pozdní infekce novorozence, septický stav. Hyperbilirubinémie v novorozeneckém věku - fyziologická žloutenka novorozenců, hemolytická nemoc novorozenců, koncept léčby novorozenců s nekonjugovanou hyperbilirubinémií, výměnná a intrauterinní transfúze. Neurologická problematika novorozence, hypoxicko-ischemická encefalopatie, nitrolební krvácení, posthemoragický hydrocefalus, meningitida a encefalitida, novorozenecké křeče. - Hematologie, krvácivá nemoc novorozenců, anémie. - Poruchy kardiopulmonárlní přestavby, persistující ductus arteriosus. Perzistující plicní hypertenze novorozence- Neonatální abstinenční syndrom. -Vrozené vývojové vady - CNS, dýchacího aparátu, srdce, zažívacího ústrojí a vady močového ústrojí. Chirurgická onemocnění novorozence. Intolerance stravy-gastrická rezidua. Hygienická péče, hodnocení rizika poškození kůže, bariérová ošetřovatelská péče u nezralých novorozenců. Indikace a postupy kyslíkové terapie, UPV.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Domácí příprava na výuku
- 55 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 40 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na poskytování vysoce specializované ošetřovatelské péče porodní asistentkou o rizikového a patologického novorozence se specifickými potřebami.
Po absolvování předmětu bude student schopen poskytovat vysoce specializovanou péči o rizikového a patologického novorozence se specifickými potřebami.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Písemný test
Vypracování seminární práce na zadané téma.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Archalousová et al. (2023). Validované intervence ve vztahu ke kurikulu v oborech ošetřovatelství- pediatrickém, gynekologyckém, porodnicko-neonatologickém, komunitním. Plzeň.
-
Černý et al. (2024). Atlas novorozeneckých patologií. Praha: Maxdorf.
-
Dokoupilová M. et Černý Miloš. (2024). Kazuistiky z neonatologie II.. Praha: EEZY.
-
Fendrychová, J. a kol. (2009). Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii. 2. část, Péče o novorozence. Brno: NCO NZO.
-
Fendrychová Jaroslava. (2020). Adaptované doporučené postupy v péči o novorozence. Brno: NCO NZO.
-
Fendrychová Jaroslava et Ivo Borek. (2022). Intenzivní péče o novorozence. Brno: NCO NZO.
-
Chvílová-Weberová Magdalena et al. (2023). Etika v pediatrii a neonatologii. Praha: Grada Publishing.
-
Janota Jan et Straňák Zbyněk. (2023). Neonatologie 3. Praha: EEZY.
-
Kachlová Miroslava et al. (2022). Ošetřovatelská péče v neonatologii. Praha: Grada Publishing.
-
Procházka Martin. (2020). Porodní asistence. Praha: Maxdorf.
-
Šálková jana. (2021). Intenzivní péče v porodní asistenci. Praha: Grada Publishing.
|