Předmět: Akutní stavy v medicíně

« Zpět
Název předmětu Akutní stavy v medicíně
Kód předmětu PLE/VA031
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 6
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ondra Peter, doc. RNDr. CSc.
  • Heinc Petr, doc. MUDr. Ph.D., FESC
  • Modrianský Martin, prof. Mgr. Ph.D.
  • Konečný Matěj, MUDr.
  • Hovorková Simona, MUDr.
  • Ľupták Miloš, MUDr.
  • Špičková Janka, MUDr.
  • Tahir Zhiyar Yassin, MUDr.
  • Přeček Jan, MUDr. Ph.D.
  • Flašík Jakub, MUDr.
  • Schovánek Jan, doc. MUDr. Ph.D.
  • Orság Jiří, MUDr. Ph.D.
  • Vymětal Jiří, MUDr. Ph.D.
  • Černá Marie, prof. MUDr. Ph.D.
  • Čtvrtlík Filip, doc. MUDr. Ph.D.
  • Köcher Martin, prof. MUDr. Ph.D.
  • Macek Jan, MUDr.
  • Sedláčková Zuzana, doc. MUDr. Ph.D.
  • Tüdös Zbyněk, doc. MUDr. Ph.D.
  • Štefaničková Lenka, MUDr.
  • Čerňan Martin, MUDr. Ph.D.
  • Urbánek Karel, doc. MUDr. Ph.D.
  • Bulava Alan, prof. MUDr. Mgr. Ph.D.
  • Faber Edgar, prof. MUDr. CSc.
  • Klásková Eva, prof. MUDr. Ph.D.
  • Kutěj Vladislav, MUDr.
  • Horák František, MUDr.
  • Fiala Hynek, MUDr. Ph.D.
  • Jakubec Petr, MUDr. Ph.D.
  • Papajík Tomáš, prof. MUDr. CSc.
  • Heřman Miroslav, prof. MUDr. Ph.D.
  • Urban Ondřej, prof. MUDr. Ph.D.
  • Horák Pavel, prof. MUDr. CSc.
  • Drietomská Vendula, MUDr.
  • Kolář Milan, prof. MUDr. Ph.D.
  • Genzor Samuel, doc. MUDr. Ph.D.
  • Mizera Jan, MUDr.
Obsah předmětu
Teaching and training: Clinical biochemistry, radiology. Basic information about diseases with acute conditions. Causes and mechanisms of acute conditions. Builiding of effective investigative algorithms (clinical, paraclinical). Determination working diagnosis (hypothesis). Basic treatment principles, practical skills in emergency and intensive care medicine. ALS, ATLS.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Acquaint students with the principles of emergency medicine. Teach students to behave rationally (examination, treatment and management) when confronted with acute conditions. Explain serious diseases, which can be the cause of acute conditions. Teaching will be realised with the help of simulator and extend of clinical biochemistry and radiology.
Managing of differential diagnosis and treatment of the diseases with acute conditions. Orientation and practical skills in acute conditions.
Předpoklady
Basic knowledge of internal diseases, radiology, microbiology, biochemistry and pharmacology.
IN3/VA012 a zároveň IN3/VA012 a zároveň NEU/VA013
----- nebo -----
NEU/VA051 a zároveň KAR/VA023 a zároveň CH1/VA013
----- nebo -----
CH1/VA041 a zároveň FAR/VAB32 a zároveň RAD/VA013 a zároveň MIK/VAA12
----- nebo -----
MIK/VAB31

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Dotazník

90 % attendance at seminars and practical training Practical exam: verification of acquired knowledge of practical training + active management of scenarios on patient simulator
Doporučená literatura
  • Gibbon, G.J., Geddes, D.M., Costabel, U., Sterk, P.J., Corrin, B. (2003). Respiratory Medicíne. Saunders Ltd.
  • Goldman, L., Schafer, A. (2023). Goldman-Cecil Medicine. Elsevier - Health Sciences Division.
  • Ramrakha, P., Moore, K., Sam, A. (2019). Oxford Handbook of Acute Medicine. Oxford University Press.
  • Roberts, J.R., Hedges, J.R., Custalow, C.B. (2017). Clinical Procedures in Emergency Medicine. Elsevier.
  • Tintinalli, J., Ma O.J., Yealy D. (2019). Tintinalli's Emergency Medicine: A Comprehensive Study Guide, 9th edition,. McGraw-Hill Education.
  • Walls, R., Hockberger, R., Gausche-Hill, M. (2022). Rosen's Emergency Medicine, Concepts and Clinical Practice. Elsevier.
  • Wyatt, J. et al. (2020). Oxford Handbook of Emergency Medicine. Oxford University Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): General Medicine (2025) Kategorie: Lékařské vědy 6 Doporučený ročník:6, Doporučený semestr: -
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): General Medicine (2021) Kategorie: Lékařské vědy 6 Doporučený ročník:6, Doporučený semestr: -
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): General Medicine (2021) Kategorie: Lékařské vědy 6 Doporučený ročník:6, Doporučený semestr: -