| Název předmětu | Patologická fyziologie |
|---|---|
| Kód předmětu | PFY/VCA11 |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 0 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Obsahem patologické fyziologie jsou témata: Úvod do oboru. Zevní faktory vzniku nemocí. Apoptóza, nekróza, zánět. Patofyziologie bolesti. Narkóza, základy šití. Patofyziologie poruch imunitního systému. Patofyziologie krve - poruchy hemostázy, anémie. Patofyziologie GIT - jejunum, ileum, tračník. Vybrané kapitoly z patofyziologie jater a pankreatu. Patofyziologie poruch příjmu potravy a stavu výživy. Poruchy centrálního a periferního nervového systému.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická) |
| Výstupy z učení |
|
Během studia studenti získávají znalosti o příčinách patologických stavů, molekulárních, buněčných, orgánových a systémových mechanismech patogeneze hlavních léčebných syndromů, příznaků a onemocnění. Studenti studují základní klinickou terminologii, roli genetických a environmentálních faktorů při vývoji onemocnění a obecné mechanismy vývoje onemocnění. Výuka začíná studiem typických patologických procesů: poškození buněk, zánět, horečka, poruchy bilance výživy makro- a mikroelementů, vodní a acidobazická rovnováha. Později studenti získávají znalosti o typických poruchách v krevním systému a hemostáze, patofyziologii trávicího systému a hlavních neurologických poruchách.
Studenti jsou po absolvování předmětu vybaveni znalostmi a dovednostmi, které jsou nutné pro jejich další klinické a diagnosticko-terapeutické vzdělávání. Jsou schopni diskutovat o příčinách, dynamice, léčbě a prevenci nemocí na základě moderních vědeckých poznatků. Jsou schopni zdůvodnit a respektovat zásady medicíny založené na důkazech. |
| Předpoklady |
|
Absolvování předmětů "Biochemie 2", "Fyziologie", "Normální Anatomie 2" a "Histologie a ambryologie 2".
NAN/VCB12 ----- nebo ----- NAN/VCB14 ----- nebo ----- NAN/VCB15 a zároveň HIE/VCA12 ----- nebo ----- HIE/VCA21 a zároveň LCH/VCA21 ----- nebo ----- LCH/VCA22 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej
Podmínky pro udělení zápočtu jsou následující: 1) V souladu se směrnicí LF UP: LF-B-18/14 (omluva 10% výuky) Ústav stanovuje následující limit bez omluvy: 4,5 vyučovacích hodin (rozumí se tím 1 celé a 0,5 cvičení). Pro náhrady je vyhrazen 15. výukový týden. 2) Zápočet bude udělen po úspěšném zodpovězení 2/3 otázek zápočtového testu na počítači v 15. výukovém týdnu. K přihlášení k zápočtovému testu, příp. k jeho opravám, slouží STAG. 3) Průběžné testy i zápočtový test obsahují otázky z teoretické i praktické části výuky, včetně diskuze patofyziologických mechanismů na základě výuky na simulátoru, případně diskuze zjednodušených klinických případů. 4) Při eventuálním neúspěchu u zápočtového testu jsou možné dva opravné testy. Pokud by student stále nedosáhl limitu, ústav zváží možnost ústní opravy za přítomnosti dvou vyučujících. 5) Nepřipravenost studenta, tj. zjištění základních neznalostí z látky probrané na dřívějším praktiku a také bazálních neznalostí z předcházejících oborů, zejména fyziologie, biochemie aj. může být důvodem k vyloučení z praktika. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |