| Název předmětu | Patologická fyziologie 1 |
|---|---|
| Kód předmětu | PFY/VAB21 |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 2 |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 6 |
| Vyučovací jazyk | Angličtina |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Introduction to the pathological physiology. Environmental risk factors in the development of diseases. Apoptosis, necrosis, inflammation. Patophysiology of pain. Water and salt balance. Acid-base disturbances. Pathophysiology of the immune system. Pathofysiologie of blood elements - disturbance of hemostasis, anaemia. Pathophysiology of GIT - intestine, colon. Pathophysiology of the liver and pancreas. Obesity and malnutrition. Central and peripheral nervous system disorders.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická) |
| Výstupy z učení |
|
During the course of students acquire knowledge about causes of pathological states, molecular, cellular, organ and systemic mechanisms of pathogenesis of major medical syndromes, symptoms, and diseases. Students study the basic clinical terminology, role of genetic and environmental factors in development of the diseases, general mechanisms of disease development. The course starts with studying the typical pathological processes: cell damage, inflammation, fever, disorders of nutrition macro- and microelements' balance, water and acid-base balance. Later on students acquire knowledge about typical disorders in the blood system and hemostasis. Pathophysiology of digestive system and main neurologic disorders is also taught during the course.
The students are able to evaluate the complex history and laboratory and clinical data that are required to establish the diagnosis, plan therapy, and/or set preventive measures. The students understand the principles of experimental and clinical research. The students are endowed with the multifaceted theoretical background for subsequent clinical studies as well as evidence-based medical practice. |
| Předpoklady |
|
Completion of all 1st year courses.
HIE/VAB11 ----- nebo ----- HIE/VAB12 a zároveň LCH/VAB11 a zároveň NAN/VAA12 a zároveň CJA/VAB12 ----- nebo ----- CJA/VAB41 a zároveň CJA/VAA12 ----- nebo ----- CJA/VAA41 a zároveň CJA/VA031 a zároveň NAN/VAB12 ----- nebo ----- NAN/VAB13 a zároveň KAR/VAB11 a zároveň BIO/VAB11 ----- nebo ----- BIO/VA011 a zároveň LBF/VAB11 ----- nebo ----- LBF/VA011 a zároveň PLE/VAA11 ----- nebo ----- PLE/VAA81 a zároveň PLE/VAB11 ----- nebo ----- PLE/VAB81 a zároveň PVL/VAB12 ----- nebo ----- PVL/VAB32 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej
Active participation in exercises, passing of written tests during term / credit test. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): General Medicine (2025) | Kategorie: Lékařské vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |