Předmět: Patologická fyziologie 1

« Zpět
Název předmětu Patologická fyziologie 1
Kód předmětu PFY/VAB21
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Petřek Martin, prof. MUDr. CSc.
  • Navrátilová Zdenka, doc. Mgr. Ph.D.
  • Petřková Jana, doc. MUDr. Ph.D.
  • Sikorová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Introduction to the pathological physiology. Environmental risk factors in the development of diseases. Apoptosis, necrosis, inflammation. Patophysiology of pain. Water and salt balance. Acid-base disturbances. Pathophysiology of the immune system. Pathofysiologie of blood elements - disturbance of hemostasis, anaemia. Pathophysiology of GIT - intestine, colon. Pathophysiology of the liver and pancreas. Obesity and malnutrition. Central and peripheral nervous system disorders.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
During the course of students acquire knowledge about causes of pathological states, molecular, cellular, organ and systemic mechanisms of pathogenesis of major medical syndromes, symptoms, and diseases. Students study the basic clinical terminology, role of genetic and environmental factors in development of the diseases, general mechanisms of disease development. The course starts with studying the typical pathological processes: cell damage, inflammation, fever, disorders of nutrition macro- and microelements' balance, water and acid-base balance. Later on students acquire knowledge about typical disorders in the blood system and hemostasis. Pathophysiology of digestive system and main neurologic disorders is also taught during the course.
The students are able to evaluate the complex history and laboratory and clinical data that are required to establish the diagnosis, plan therapy, and/or set preventive measures. The students understand the principles of experimental and clinical research. The students are endowed with the multifaceted theoretical background for subsequent clinical studies as well as evidence-based medical practice.
Předpoklady
Completion of all 1st year courses.
HIE/VAB11
----- nebo -----
HIE/VAB12 a zároveň LCH/VAB11 a zároveň NAN/VAA12 a zároveň CJA/VAB12
----- nebo -----
CJA/VAB41 a zároveň CJA/VAA12
----- nebo -----
CJA/VAA41 a zároveň CJA/VA031 a zároveň NAN/VAB12
----- nebo -----
NAN/VAB13 a zároveň KAR/VAB11 a zároveň BIO/VAB11
----- nebo -----
BIO/VA011 a zároveň LBF/VAB11
----- nebo -----
LBF/VA011 a zároveň PLE/VAA11
----- nebo -----
PLE/VAA81 a zároveň PLE/VAB11
----- nebo -----
PLE/VAB81 a zároveň PVL/VAB12
----- nebo -----
PVL/VAB32

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej

Active participation in exercises, passing of written tests during term / credit test.
Doporučená literatura
  • Grossman, S., Porth, C.M. (2014). Porth's Pathophysiology: Concepts of Altered Health States. Wolters Kluwer Health. Lippincott Williams & Wilkins.
  • McCance, K.L., Huether, S.E. (2018). Pathophysiology.
  • Silbernagl, S., Lang, F., Gay, R., Rothenburger, A. (2016). Color Atlas of Pathophysiology. Thieme.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): General Medicine (2025) Kategorie: Lékařské vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní