| Název předmětu | Patofyziologické semináře |
|---|---|
| Kód předmětu | PFY/VA021 |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 4 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Angličtina |
| Statut předmětu | Volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
V jednotlivých seminářích budou studenti rozebírat kazuistické případy, se kterými se setkali při stážích na klinických pracovištích a budou na nich rozvíjet své vědomosti o etiopatogenezi příslušných chorobných stavů, schopnost analyzovat a interpretovat klinické symptomy, laboratorní nálezy či výsledky dalších vyšetření a na základě toho navrhovat další diagnostický a terapeutický postup. Na základě zájmu studentů budou jednotlivé semináře preferenčně zaměřeny na patofyziologický rozbor kardiologické, endokrinologické, pneumologické problematiky se zdůrazněním komplexního, interdisciplinárního přístupu.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace |
| Výstupy z učení |
|
Předmět navazuje na předmět patologické fyziologie v době, kdy studenti již získali své první zkušenosti na klinických pracovištích a díky tomu budou lépe rozvíjet logické vazby mezi teorií a praxí, mezi příčinou a následkem či symptomem, mezi nemocí a její diagnostikou a mezi diagnózou a její léčbou. Návrh mj. vychází ze zájmu studentů, vč. evaluace, se kterými také byla konzultována náplň předmětu: zájem je zejména o interní problematiku vč. kardiologie, pneumologie či endokrinologie. Těmto oblastem je proto přizpůsobena synopse předmětu i zapojení konkrétních vyučujících, kmenových členů ústavu PFY a také jeho externích spolupracovníků - specialistů z klinik.
Po skončení výuky tohoto předmětu bude student schopen kriticko-analytického přístupu v diferenciální diagnostice klinických případů a racionálního postupu v jejich léčbě s důrazem na snahu o kauzální řešení plynoucí s pochopení souvislostí mezi příčinou a následky nemocí. |
| Předpoklady |
|
Všeobecné znalosti preklinických oborů (např. patologické anatomie, mikrobiologie, farmakologie), znalosti dané náplní klinické propedeutiky.
PFY/VAA31 ----- nebo ----- PFY/VAB11 ----- nebo ----- PFY/ZAA12 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor
Zájem o patofyziologický pohled na klinické diagnózy, aktivní přístup. Účast na seminářích. V souladu se směrnicí LF UP: LF-B-18/14 (omluva 10% výuky) Ústav stanovuje následující limit bez omluvy: 1 vyučovací hodina (45 min, 10%). Absenci nad limit je potřeba omluvit u vyučujícího, event. domluvit formu náhrady. S ohledem na specializovaný charakter předmětu a jeho nízkou hodinovou dotaci doporučujeme absolvovat celou výuku. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Dentistry (2019) | Kategorie: Lékařské vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): General Medicine (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Dentistry (2019) | Kategorie: Lékařské vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): General Medicine (2025) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): General Medicine (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |