Vyučující
|
-
Charvát Miroslav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Úvod do metodologie (vymezení oboru, vlastnosti vědy) - Cíle zkoumání, metody získávání a fixace názorů, hodnocení vědecké teorie - Dynamika testování teorií - Pojmy, systémy (operacionalizace, definování) - Přirozené systémy a modelování - Plán výzkumu, výzkum. otázka, fáze výzkumu - Vědecká literatura a práce s ní (databáze) - Základní a výběrový soubor (vzorek, populace, metody výběru participantů) - Etické a jiné aspekty psychologického výzkumu a jeho publikování - Proměnné (závisle a nezávisle proměnná, schéma S-O-R) - Metody získávání dat (vazba na psychodiagnostiku, výčet metod)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět ZM1 je určen pro seznámení studentů se základy vědecké práce a výzkumu. Studenti by na základě výuky v tomto jednosemestrálním kurzu měli získat znalosti o jednotlivých fázích vědeckého výzkumu a jeho specifikách v humanitních vědách, budou seznámeni s teorií vědeckých výzkumných postupů, logikou tohoto způsobu poznávání, etickými pravidly a možnostmi financování výzkumů, dále se zorientují v základních metodologických pojmech a přístupech. Prostor bude věnován problematice modelování a redukce v psychologickém výzkumu, operacionalizaci a definování, formulaci výzkumného problému, otázek a hypotéz, dále pak i výběru výzkumného souboru a přehledu základního rozdělení metod získávání a tvorby dat.
Znalosti: 1. umí definovat co je předmětem metodologie a orientuje se v základních cílech vědeckého zkoumání 2. zná základní přípravné i realizační fáze výzkumu a klíčové úkoly v nich 3. rozumí procesu operacionalizace proměnných použitých ve výzkumu a modelování přirozených systémů 4. zná etická pravidla pro výzkum v oboru psychologie Dovednosti: 5. dokáže provést rešerši pro konkrétní výzkum relevantních zdrojů v elektronických databázích na základě klíčových slov 6. dokáže zvolit vhodné metody výběru výzkumného souboru z populace při konrétním zadání 7. dokáže navrhnout účelné metody získávání či tvorby dat při konkrétním zadání
|
Předpoklady
|
Jde o úvodní předmět skupiny A, nemá žádné prerekvizity.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Znalosti a dovednosti jsou ověřovány jednak lektorem přímo při procesu výuky (tj. aktivní dotazování a zapojení studentů) a dále pak zejména znalostním písemným zápočtovým testem s uzavřenými i otevřenými odpověďmi. Dále pak jsou všechny tyto znalosti ještě v rámci Bc stupně vyžadovány a ověřovány i u navazujících předmětů a zkoušek zejména ZM2, KM, QM a EM2. Klasifikační výstup - zápočet je udělen za minimálně 80% docházku na přednášky (u kombinované formy absolvování elearnigu) a zvládnutí zápočtového testu minimálně na 70%. Povinná: Dle rozpisu v jednotlivých prezentacích u jednotlivých témat! Doporučená: Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. Miovský, M. (2004). Diplomové práce v oboru psychologie. Olomouc: FF UP. Studijní podpory od vyučujícího, tj. přednáškové texty a powerpointové prezentace Doporučená: Disman, M. (1996). Jak se dělá sociologická znalost. Praha: Karolinum. Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, Paido. Goodwin, C.J. (1999). Research in Psychology. Coolican, H. (1999). Research Methods and Statistics in Psychology. London: Hodder & Stoughton.
|
Doporučená literatura
|
-
Coolican, H. (1999). Research Methods and Statistics in Psychology. London.
-
Disman, M. (1996). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha.
-
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha.
-
Punch, K.F. (2008). Základy kvantitativního šetření. Praha.
|