Předmět: Základy metodol. psych. výzkumu 1

« Zpět
Název předmětu Základy metodol. psych. výzkumu 1
Kód předmětu PCH/ZM1B
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Charvát Miroslav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Úvod do metodologie (vymezení oboru, vlastnosti vědy) - Cíle zkoumání, metody získávání a fixace názorů, hodnocení vědecké teorie - Dynamika testování teorií - Pojmy, systémy (operacionalizace, definování) - Přirozené systémy a modelování - Plán výzkumu, výzkum. otázka, fáze výzkumu - Vědecká literatura a práce s ní (databáze) - Základní a výběrový soubor (vzorek, populace, metody výběru participantů) - Etické a jiné aspekty psychologického výzkumu a jeho publikování - Proměnné (závisle a nezávisle proměnná, schéma S-O-R) - Metody získávání dat (vazba na psychodiagnostiku, výčet metod)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět ZM1 je určen pro seznámení studentů se základy vědecké práce a výzkumu. Studenti by na základě výuky v tomto jednosemestrálním kurzu měli získat znalosti o jednotlivých fázích vědeckého výzkumu a jeho specifikách v humanitních vědách, budou seznámeni s teorií vědeckých výzkumných postupů, logikou tohoto způsobu poznávání, etickými pravidly a možnostmi financování výzkumů, dále se zorientují v základních metodologických pojmech a přístupech. Prostor bude věnován problematice modelování a redukce v psychologickém výzkumu, operacionalizaci a definování, formulaci výzkumného problému, otázek a hypotéz, dále pak i výběru výzkumného souboru a přehledu základního rozdělení metod získávání a tvorby dat.
Znalosti: 1. umí definovat co je předmětem metodologie a orientuje se v základních cílech vědeckého zkoumání 2. zná základní přípravné i realizační fáze výzkumu a klíčové úkoly v nich 3. rozumí procesu operacionalizace proměnných použitých ve výzkumu a modelování přirozených systémů 4. zná etická pravidla pro výzkum v oboru psychologie Dovednosti: 5. dokáže provést rešerši pro konkrétní výzkum relevantních zdrojů v elektronických databázích na základě klíčových slov 6. dokáže zvolit vhodné metody výběru výzkumného souboru z populace při konrétním zadání 7. dokáže navrhnout účelné metody získávání či tvorby dat při konkrétním zadání
Předpoklady
Jde o úvodní předmět skupiny A, nemá žádné prerekvizity.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Znalosti a dovednosti jsou ověřovány jednak lektorem přímo při procesu výuky (tj. aktivní dotazování a zapojení studentů) a dále pak zejména znalostním písemným zápočtovým testem s uzavřenými i otevřenými odpověďmi. Dále pak jsou všechny tyto znalosti ještě v rámci Bc stupně vyžadovány a ověřovány i u navazujících předmětů a zkoušek zejména ZM2, KM, QM a EM2. Klasifikační výstup - zápočet je udělen za minimálně 80% docházku na přednášky (u kombinované formy absolvování elearnigu) a zvládnutí zápočtového testu minimálně na 70%. Povinná: Dle rozpisu v jednotlivých prezentacích u jednotlivých témat! Doporučená: Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. Miovský, M. (2004). Diplomové práce v oboru psychologie. Olomouc: FF UP. Studijní podpory od vyučujícího, tj. přednáškové texty a powerpointové prezentace Doporučená: Disman, M. (1996). Jak se dělá sociologická znalost. Praha: Karolinum. Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, Paido. Goodwin, C.J. (1999). Research in Psychology. Coolican, H. (1999). Research Methods and Statistics in Psychology. London: Hodder & Stoughton.
Doporučená literatura
  • Coolican, H. (1999). Research Methods and Statistics in Psychology. London.
  • Disman, M. (1996). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha.
  • Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha.
  • Punch, K.F. (2008). Základy kvantitativního šetření. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Psychologie (2015) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní