Vyučující
|
-
Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
-
Šmahaj Jan, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Školní psychologie jako aplikovaná vědecká disciplína - Školní psychologie jako odvětví školního poradenství (školní poradenské pracoviště) - Vývoj oboru ve světě a u nás - Škola jako instituce v síti vnějších vztahů, změny ve školské legislativě. - Specifika práce psychologa ve škole, kritická místa profese - Školní psycholog a jeho vztahy k dalším subjektům ve škole - Práce školního psychologa s jednotlivcem. - Práce školního psychologa se třídou. - Klima školy, evaluace školy. - Etika ve školním poradenství
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 11 hodin za semestr
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Školní psychologie se v současné době stává oborem, který se v našem státě začíná etablovat a v budoucnosti s ním počítá školská politika. Je tedy potřeba znát kontext jejího vzniku, orientovat se v tom, jaké místo zaujímá v systému ped.psych. poradenství, co může nabídnout, jaké používá metody.
Student -bude znát postavení školní psychologie mezi ostatními psychologickými disciplínami, její současné problémy a úkoly -bude se orientovat v systému ped.psych.poradenství -bude umět popsat rozíly mezi pozicí psychologa ve škol.poradenském zařízení a ve škole -vytvoří si vlastní názor na potřebnost psychologické poradenské služby ve škole
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětu pedagogická psychologie, zájem o danou problematiku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Didaktický test, Seminární práce
-aktivní účast na semináři -vlastní zkušenost s psychologickým poradenstvím (podle dohody s vyučujícím) -znalosti a porozumění dané problematice
|
Doporučená literatura
|
-
Školský zákon (Zákon č.561/2004 Sb.).
-
Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (č.72/2005 Sb.).
-
Čáp,J., Mareš,J. Psychologie pro učitele. Praha:Portál, 2003.
-
Gutkin,T.,Reynolds, C.R. The handbook of school psychology. 3rd ed. New York: John Wiley and Sons, 1999..
|