Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1.Školní psycholog jako psycholog školy (podpora klimatu školy, spolupráce s vedením na rozvoji a zlepšování kvality vzdělávání, škola jako součást komunity, spolupráce školy s rodiči a komunitou) 2.Adaptační a kohezivní programy pro žáky a učitele (nabídka, organizace, vytváření programu, hodnocení) 3.Prevence neúspěšnosti ve škole (podpora dovednosti učit se, poznání vlastního učebního stylu, participace na organizaci doučování pro žáky) 4.Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci školního psychologa (orientační dg.rozumových schopností, specifických vývojových poruch, osobnostních charakteristik, vztahů ve třídě) 5.Práce se třídami (komunitní kruh, pravidla soužití, tématika, intervence, krizová intervence) 6.Profesní poradenství v práci školního psychologa 7.Konzultační model práce školního psychologa
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 13 hodin za semestr
- Exkurze
- 16 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Školní psychologie se v současné době stává oborem, který se v našem státě začíná etablovat a v budoucnosti s ním počítá školská politika. Je tedy potřeba znát kontext jejího vzniku, orientovat se v tom, jaké místo zaujímá v systému ped.psych. poradenství, co může nabídnout, jaké používá metody.
Znalosti - student: -Popíše principy poskytování školních psychologických služeb -Vysvětlí vztahovou síť školy a funkce jednotlivých jejích subjektů -Zná principy tvorby adaptačního programu -Zná diagnostické metody používané při práci ŠP -Vysvětlí vhodné postupy práce s různými typy třídních kolektivů Dovednosti - student: -Dokáže vytvořit program adaptačního pobytu pro konkrétní školu -Aplikuje principy správných postupů při psychologickém vyšetření dítěte -Aplikuje principy správných postupů šetření a intervence při práci se třídou
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětu pedagogická psychologie, zájem o danou problematiku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Aktivní zájem o danou disciplínu: Sledování informací o školní psychologii na internetu. Sledování aktuálního dění ohledně legislativních úprav v souvislosti se školní psychologií. Návštěva školního poradenského pracoviště - jeden den práce školního psychologa ve škole.
|
Doporučená literatura
|
-
Fischer, R. (1995). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál.
-
Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi, 3.vyd.. Praha: Portál.
-
gajdošová, E., Herényiová, G. (2006). Rozvíjení emoční inteligence žáků.. Praha: Portál.
-
Matějček, Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. 2. vyd. Praha: Portál.
-
Štech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.
|