|
Vyučující
|
-
Skopal Ondřej, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Předpoklady vzniku psychologie osobnosti Předmět psychologie osobnosti (struktura, dynamika, vývoj) Výzkumná strategie discipliny (nomotetický vs idiografický přístup) Zdroje utváření a vývoje osobnosti. Temperament, charakter, tělesná konstituce. Dominantní psychologické školy a koncepce při studiu osobnosti: Psychoanalytická koncepce Rysový (psychometrický) přístup Humanisticko existencialistický přístup Sociálně-kognitivní koncepce Pojem Já Osobnostní dispozice, hodnoty, postoje, předsudky Motivy a motivace Frustrace Poruchy osobnosti, psychoterapie.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Psychologie osobnosti je jednou z klíčových psychologických disciplín. Současné modely a teorie osobnosti systematizují a integrují dlouhou historii bádání v nitru lidské duše a popisují jak obecné principy (jako je skladba a dynamika osobnosti), tak i individuální rozdíly. Osobnost lze popsat různými hledisky. Obecně lze osobnost definovat jako organizovaný, dynamický a interindividuálně odlišný celek psychofyzických dispozic, determinující průběh a projevy psychických procesů, které vystihují charakteristické vzorce chování, myšlení a prožívání. Předmět psychologie osobnosti lze rozdělit do následujících témat: Okruhy: 1. Historie, přístupy ke studiu osobnosti 2. Předmět psychologie osobnosti dle hlavních psychologických směrů 3. Způsoby zkoumání 4. Metody a diagnostika osobnosti 5. Vývoj osobnosti 6. Periodizace vývoje jedince 7. Modely osobnost 8. Skladba a dynamika osobnosti 9. Hlavní struktury osobnosti - motivy, osobnostní rysy, emoce, temperament, charakter, morálka 10. Self-koncept, sebepojetí, 11. Poznávací funkce osobnosti 12. Konflikty, frustrace, úzkosti, ego-obranné mechanismy 13. Poruchy osobnosti
Předmět zaměřený na schopnost porozumění a hodnocení osobnostních vlastnosti a projevů. Hodnotit konkrétní metody a postupy šetření osobnosti. Vysvětlit jednotlivé aspekty osobnosti, jejích původ a vývoj. Formulovat závěry.
|
|
Předpoklady
|
Obecná psychologie, Dějiny psychologie, Kulturní antropologie
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Systematické pozorování studenta
Pravidelná účast na přednáškách a seminářích +aktivní účast na seminářích (diskuze) +prokázání znalostí a prostudování zadané literatury = složení písemné zkoušky. Povolená minimální účast na výuce = 70 %. Při nižší účasti také vypracování seminární práce (téma je nutné předem konzultovat s vyučujícím osobně nebo e-mailem) v rozsahu 2-8 normostran (tj. 3600-14.400 znaků včetně mezer) dle absence nad rámec povolených takto: 1 absence = 2NS; 2 absence=3NS; 3 absence=4NS; 4 absence=5NS; 5 absencí=6NS; 6 absencí=7NS; bez účasti na výuce = 8NS.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Balcár K. (1983). Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha.
-
Cakirpaloglu, P. (2012). Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada Publishing.
-
Drapela, V. (1997). Přehled teorií osobnosti.
-
Hunt, M. (2000). Dějiny psychologie. Praha.
-
Nakonečný, M. (1995). Psychologie osobnosti. Praha.
|