Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Psychologie já. Anna Freudová a její pojetí obranných mechanismů. Heinz Hartmann, Ernst Kris a Erik Erikson. Britská škola objektních vztahů. Melanie Kleinová, Wilfred Bion. Další představitelé britské školy: Donald Winnicott, Ronald Fairbairn, Michael Balint, Teorie přilnutí Johna Bowlbyho, Mary Ainsworthová. Americká škola objektních vztahů. Vývojová teorie Edith Jacobsonové a Margarety Mahlerové. Otto Kernberg a jeho strukturální diagnostika hraničních poruch osobnosti. Self-psychologie Heinze Kohuta. Základní principy psychoanalytické psychoterapie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická)
- Příprava na zkoušku
- 35 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Prezentace hlavních směrů post-freudovské psychoanalýzy, které ovlivnily soudobé vývojové teorie i psychoterapeutické metody.
Hlubší porozumění postfreudovské psychoanalýze, založené na studiu primárních pramenů.
|
Předpoklady
|
Úvod do psychoanalytických teorií
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
Aktivní účast v hodině, recenze psychoanalytické knihy, 70% úspěšnost v závěrečném testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Balint, M. (1999). Lékař, jeho pacient a nemoc. Praha.
-
Bowlby, J. (2010). Vazba. Praha.
-
Fonagy, P., Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Praha.
-
Kleinová, M. (2005). Závist a vděčnost. Praha.
-
Mahlerová, M, S., Pine, F., Bergmanová, A. (2006). Psychologický zrod dítěte. Praha.
-
Mentzos, S. (2005). Dynamika duševní nemoci. Praha.
-
Mitchell, S. A., Blacková, M. J. (1999). Freud a po Freudovi. Praha.
-
Plháková A. (2011). Úvod do psychoanalytických teorií. Olomouc.
-
Winnicott, D. W. (1998). Lidská přirozenost. Praha.
|