Vyučující
|
-
Dolejš Martin, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: Filozofické kořeny kvalitativního přístupu - historický vývoj v psychologii Aplikační možnosti kvalitativního výzkumu Základní charakteristiky kvalitativního výzkumu Nepravděpodobnostní metody výběru participantů Metody získávání dat (rozhovor, pozorování, ohnisková skupina, analýza dokumentů?) Komplexnější kvalitativní výzkumné designy Postupy analýzy a interpretace dat zakotvená teorie, narativní přístup, IPA v praxi Techniky zvyšování validity kvalitativních zjištění Kritéria hodnocení kvality kvalitativních studií
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 18 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 17 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V této disciplíně se studenti seznámí se základy kvalitativního přístupu ve vědách o člověku, filozofických kořenech tohoto přístupu a jeho odlišnostech od přístupu kvantitativního. Dále budou uvedeni do problematiky nepravděpodobnostních výběrů, nejpoužívanějších kvalitativních designů a pozice kvalitativně orientovaného výzkumníka v souvislosti s odlišným pojetím validity. Filozofické kořeny kvalitativního přístupu - historický vývoj v psychologii Aplikační možnosti kvalitativního výzkumu Základní charakteristiky kvalitativního výzkumu Nepravděpodobnostní metody výběru participantů Metody získávání dat (rozhovor, pozorování, ohnisková skupina, analýza dokumentů?) Metody zpracování a analýza kvalitativních dat Komplexnější kvalitativní výzkumné designy Postupy analýzy a interpretace dat Zakotvená teorie, narativní přístup, IPA v praxi Techniky zvyšování validity kvalitativních zjištění Kritéria hodnocení kvality kvalitativních studií
Znalosti po ukončení semináře: Student se orientuje v základních pojmech, definicích kvalitativního výzkumu a v jeho diskurzu. Student rozumí a orientuje se v kvalitativním designu a základních kvalitativních metodách. Student se orientuje v meodách výběru respondentů pro kvalitativně orientovaný výzkum. Dovednosti po ukončení semináře: Student chápe a využívá základní kvalitatitivní meotdy sběru dat. Student samostatně provádí zpracování a analýzy kvalitativních dat. Student realizuje základní jednoduchý kvalitativně orientovaný výzkum.
|
Předpoklady
|
Místo a čas: Úterý 11:30 - 13:00 Učebna 204 Předmět typu A zakončen zkouškou složenou z: A) testu (30 otázek/60 bodů) - otázky různých forem; správná (úplná) odpověď = 2 body; špatná (neúplná) odpověď = 0 bodů; B) účast na projektu; skupinová evaluace; 100-90% = 40 bodů; 89-80% = 35 bodů; 79-50% = 20 bodů a 49-0% = 0 bodů; škrtám nejlepší a nejhorší výsledek; C) účast na přednáškách - min. 80 % Hodnocení: A = min. 95 bodů B = min. 90 bodů C = min. 85 bodů D = min. 80 bodů E = min. 70 bodů F = min. 69 bodů Test: Odborné informace, poznatky ze základní literatury Odborné informace, poznatky z přednášek Termíny: 20/09 - základní pojmy, historie a aplikační možnosti kvalitativního výzkumu a výzkumný plán, příprava a proces výzkumu, metody výběru výzkumného souboru - dr. Dolejš 27/09 - dílčí téma + příprava projektů týmu - dr. Dolejš 04/10 - metody získávání dat I - pozorování - dr. Dolejš 11/10 - metody získávání dat II - interview - dr. Dolejš 18/10 - metody získávání dat III - ohnisková skupina - Dr. Dolejš 25/10 - metody získávaní dat VI - další metody - Mgr. Považanová 01/11 - metody zpracování kvalitativních dat - dr. Dolejš 08/11 - metody analýzy kvalitativních dat - Dr. Dolejš 15/11 - zakotvená teorie - Mgr. Považanová 22/11 - prezentace projektů - 2 projekty (25 minut prezentace + 5 minut diskuze) - Dr. Dolejš, Mgr. Považanová 29/11 - prezentace projektů - 2 projekty (25 minut prezentace + 5 minut diskuze) - Dr. Dolejš, Mgr. Považanová 06/12 - prezentace projektů - 2 projekty (25 minut prezentace + 5 minut diskuze) - Dr. Dolejš, Mgr. Považanová 13/12 - zápočtový test; 2 skupiny 11:30-12:15 a 12:15-13:00; termín bude vypsán v IS STAG Praktické cvičení: 6 týmů 6 témat Projekty z minulých let jsou v Moodlu Tým vytvořit sadu otázek na zadané téma Respondenti - vysokoškolský studenti - (etika) Vytvořit plán kvalitativního výzkumu Každý člen týmu musí udělat 2 interview Každý člen týmu zpracuje primární data - transkripce Individuální a skupinové kódování Analýza dat a tvorba závěrečné prezentace Prezentace výsledků ale i zamyšlení jak se pracuje v týmu; silné, slabé, kladné a záporné stránky výzkumného projektu a skupiny výzkumníků (swot analýza) Délka prezentace - 25 minut + 5 diskuze Témata: 1) Důvody a motivy pro studium psychologie u studentů prvního ročníku kateder psychologie - 2 projekty 2) Hodnoty u vysokoškolých studentů - 2 projekt 3) Volná témata vztahující se k Katedře psychologie - 2 projekt
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce
Předmět typu A zakončen zkouškou složenou z: A) testu (30 otázek/60 bodů) otázky různých forem; správná (úplná) odpověď = 2 body; špatná (neúplná) odpověď = 0 bodů; B) účast na projektu; skupinová evaluace; 100-90% = 40 bodů; 89-80% = 35 bodů; 79-50% = 20 bodů a 49-0% = 0 bodů; škrtám nejlepší a nejhorší výsledek; C) maximální neúčastí na dvou Hodnocení: A = min. 95 bodů B = min. 90 bodů C = min. 85 bodů D = min. 80 bodů E = min. 70 bodů F = min. 69 bodů Test: Odborné informace, poznatky ze základní literatury Odborné informace, poznatky z přednášek Test: Odborné informace, poznatky ze základní literatury Odborné informace, poznatky z přednášek Literatura: Povinná: Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Doporučená: Morgan, D.L. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. Seidman. I. (1997). interviewing as qualitative research. Teachers College, Columbia Strauss A. a Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. Hartnoll, R. a kol. (2003). Příručka k provádění výběru metodou sněhové koule - Snowball Sampling. Praha: RVKPP. Plus další poslané dokumenty
|
Doporučená literatura
|
-
Michal Miovský. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu.
|