Předmět: Kyberpsychologie

« Zpět
Název předmětu Kyberpsychologie
Kód předmětu PCH/MKYB
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmahaj Jan, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vymezení kyberpsychologie, kyberkultury a informační společnosti - Virtuální realita, současné přístupy a teorie ve stínu psychologie - Pozitivní aspekty on a off-line technologií s dopadem na lidskou psychiku - Transformace lidské komunikace do virtuálního prostředí, sociální sítě - On-line identita, kybersex, emoce a vztahy ve virtuálním prostředí - Využití ICT v procesu zpracování informací a učení - Využití virtuální reality a Internetu v procesu psychoterapie, poradenství a diagnostiky - Důležitost a dopad Internetu pro dítě ve vývojových stádiích - Internetové on-line hraní, Internet na pracovišti, Internet a psychologie reklamy, nákupní zvyky - Negativní dopady VR a internetu na lidskou psychiku a tělesné schéma - Virtuálně patologické chování, závislost na virtuální realitu, trestná činnost ve virtuálním prostředí

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 7 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Hlavním cílem předmětu K yberpsychologie je seznámit studenty s mladým "přístupem" v psychologii, který je z důvodu progresivního rozvoje moderních telekomunikačních prostředků a možností, dnes již prakticky nutností. Studenti mají možnost získat aktuální poznatky o interakci člověk-kyberprostor-společnost. Předmět si klade za cíl poukázat na pozitivní, negativní a vědeckou dimenzi využití kyberprostoru s praktickým dopadem pro obor psychologie.
Studenti se budou orientovat v oblasti kyberpsychologie. Osvojí si základní terminologii a teorie, porozumí možnostem její aplikace v rámci psychologické praxe a výzkumu. Studenti se budou schopni orientovat v základních metodách kyberpsychologie. Budou schopni samostatně navrhnout jednoduchý design výzkumu využívající její přístupy.
Předpoklady
Orientace v obecné psychologii, sociální psychologii, kognitivní psychologii, pedagogické psychologii, klinické psychologii, pracovní psychologii a psychologii osobnosti

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Při ústní zkoušce prokázání porozumění základních termínů a přístupů Kyberpsychologie. Aktivní zapojení do průběhu výuky. V rámci zápočtu zpracování a odevzdání výzkumného záměru pro praktické využití Kyberpsychologie/VR v psychologické praxi a 70% úspěšnost v testu.
Doporučená literatura
  • Attrill, A. ed. (2015). (2015). Cyberpsychology. United Kingdom: Oxford.
  • Barak, A.:. Psychological aspects of cyberspace: theory, research, applications. Cambridge, 2008..
  • Miller, F. P., Vandome, A. F., McBrewster, J.:. Cyberpsychology. AlphaScript Publishing, 2010..
  • Norman, K. L. (2017). Cyberpsychology: An Introduciton to Human-Computer Interaction. Cambridge.
  • Subrahmanyam, K., Šmahel, D. Digital youth: The roel of media in development. New Yourk: Springer, 2011..
  • Whitty, M.:. The Study of Individuals, Society and Digital Technologies. John Wiley and Sons, 2012..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Psychologie (2019) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní