Předmět: Klinicko psychologické repetirorium 2

« Zpět
Název předmětu Klinicko psychologické repetirorium 2
Kód předmětu PCH/KP2M
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Procházka Roman, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Organické poruchy duševní poruchy, neuropsychologická diagnostika, diferenciální diagnostika, psychoterapeutické možnosti, možnosti neurorehabilitace. 2. Schizofrenní poruchy, psychologické diagnostika, psychologická diagnostika, diferenciální diagnostika, psychoterapeutické možnosti. 3. Afektivní poruchy, psychologická diagnostika, diferenciální diagnostika, psychoterapeutické možnosti. 4. Neurotické poruchy, psychologická diagnostika, diferenciální diagnostika, psychoterapeutické možnosti. 5. Poruchy vyvolané stresem, psychologická diagnostika, diferenciální diagnostika, psychoterapeutické možnosti. 6. Disociační poruchy a somatoformní poruchy, psychologická diagnostika, diferenciální diagnostika, psychoterapeutické možnosti, 7. Poruchy příjmu potravy, psychologická diagnostika, diferenciální diagnostika, psychoterapeutické možnosti 8. Poruchy osobnosti a chování u dospělých, psychologická diagnostika, diferenciální diagnostika, psychoterapeutické možnosti 9. Psychosomatická onemocnění, psychologická diagnostika, diferenciální diagnostika, psychoterapeutické možnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 35 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět klinicko psychologické repetitorium II bude zaměřen na problematiku klinické psychologie. Probírána témata budou zaměřena na oblast duševních poruch a klinicko psychologických souvislostí nemoci. Využívány k výuce také budou klinické kazuistiky dospělých pacientů. V předmětu budou probírány psychodiagnostické, diferenciálně diagnostické, psychoterapeutické a rehabilitační možnosti nejčastějších diagnostických okruhů.
Cílem kurzu je získání znalostí o klinickou práci a praktické klinické úvahy pro psychology. Cílem tohoto kurzu je osvojit si hlubších znalostí a dovednosti z oblasti klinické psychologie.
Předpoklady
bez předchozích předpokladů

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Aktivní zapojení do průběhu výuky. otázky ke zkoušce 1. Organické duševní poruchy (vymezení demence, mírná kognitivní porucha, subjektivní stížnosti na paměť, poruchy paměti, neuropsychologická diagnostika) 2. Organické duševní poruchy (klasifikace a etiologie demencí, nejčastější typy demencí, diagnostika) 3. Afektivní poruchy (psychologická diagnostika, diferenciální diagnostika, psychoterapeutické možnosti). 4. Poruchy psychotického spektra (psychologické diagnostika, psychologická diagnostika, diferenciální diagnostika, psychoterapeutické možnosti. 5. Neurotické poruchy (úzkostné poruchy, OCS, PTSD, psychologická diagnostika, diferenciální diagnostika, psychoterapeutické možnosti). 6. Neurotické poruchy (disociativní poruchy, somatoformní poruchy, psychologická diagnostika, diferenciální diagnostika, psychoterapeutické možnosti). 7. Poruchy osobnosti a chování u dospělých (dělení, organizace a struktura osobnosti, obranné mechanismy, psychologická diagnostika, diferenciální diagnostika, psychoterapeutické možnosti) 8. Poruchy příjmu potravy (psychologická diagnostika, diferenciální diagnostika, psychoterapeutické možnosti) 9. Psychosomatická onemocnění (psychologická diagnostika, diferenciální diagnostika, psychoterapeutické možnosti). 10. Klinicko psychologická diagnostika (klinická a testová dg, přehled testů dle jednotlivých domén tj. osobnost, paměť, pozornost, emoce, exekutivní fce). 11. Obecná psychopatologie (poruchy vědomí, emocí, paměti, vnímání, vůle, pudů.. v kontextu klinicko psychologických diagnostických metod, odraz duševních poruch (či syndromů) v autoritativních dg. metodách (MMPI-II, ROR, TAT, WAIS-III). 12. Účinné faktory v psychoterapii (obecné a specifické účinné faktory v psychoterapii, psychoterapeutický rozhovor, psychoterapeutický proces).
Doporučená literatura
  • Baštecký J; Šavlík J.; Šimek J. (1993). Psychosomatická medicína. Praha: Grada.
  • Carr, A., & McNulty, M. (2016). The handbook of adult clinical psychology: an evidence based practice approach. Routledge..
  • Heretik, A., Heretik, A. jr. a kol. (2007). Klinická psychológia. Nové zámky: Psychoprof.
  • Höschl, C., Llibiger, J., Švestka, J. (2004). Psychiatrie. Praha: Tigis.
  • Prochaska, J., & Norcross, J. (2013). Systems of psychotherapy: A transtheoretical analysis. Nelson Education..
  • Svoboda, M., Humpolíček, P., Šnorek, V. (2013). Psychodiagnostika dospělých. Praha.
  • WHO (2006) MKN-10. (2006). Mezinárodní klasifikace nemocí- Duševní poruchy a poruchy chování.. Praha: Psychiatrické centrum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Psychologie (2014) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní