Vyučující
|
-
Charvát Miroslav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Popisná statistika Paramerty populace a vzorku, distribuce, intervaly spolehlivosti atp. Standardní skóry Testování statistických hypotéz Volba statistického testu Metody testování rozdílu Metody testování souvislosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Tato disciplína dále prohlubuje znalosti studentů v oblasti kvantitativní metodologie a jejího propojení na statistiku. Vysvětleny jsou koncepty deskriptivní statistiky, výběrové a populační charakteristiky, hrubé a standardní skóry, princip testování hypotéz, power analýza, výběr vhodné statistické metody, základní designy věnované rozdílům (t-testy, ANOVA a neparametrické varianty), základní designy věnované souvislostem (kontingenční tabulky, korelace, regresní analýza). Důraz je kladen zejména na popis typických designů a metody analýzy dat. Jde o průpravu ke statistice.
Znalosti: - Ovládá základní metodologické a statistické pojmy včetně jejich anglických ekvivalentů - Orientuje se v základních statistických testech a umí je přiřadit k jednotlivým typům výzkumu - Rozumí procesu testování statistických hypotéz Dovednosti: - Formuluje statistické hypotézy pro základní kvantitativní výzkumné designy - Vybírá vhodnou statistickou metodu vzhledem k použitému designu - Vybírá nejvhodnější způsob prezentace dat pomocí tabulek, schémat či grafů - Interpretuje kvanitativní data a čte z nich důležité informace.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Didaktický test
Znalosti a dovednosti jsou v první vlně ověřovány formou písemného zápočtového testu (minimálně 70% úspěšnost). Jedná se o test, kde kromě samotných znalostí z metodologie a základů statistiky musí studenti prokázat, že je dokážou aplikovat na konkrétních příkladech. Test je koncipován jako sled metodologických úloh s volnou odpovědí, jeho součástí je například i tvorba grafů a tabulek, jednoduché výpočty a úlohy na ověření interpretačních dovednosti atp. Po absolvování testu jsou tyto dovednosti podobným principem dále prověřovány u ústní zkoušky. Doporučené zdroje: Hendl, J (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál. Glass, G.V., Hopkins, K.D. (1996). Statistical methods in education and psychology, 3rd ed. Boston: Allyn and Bacon. Polit, D.F., Beck, C.T. (2003). Nursing research: Principles and Methods, 7th ed. Lippincott Williams & Wilkins. Videa a tutoriály z khanacademy stažitelné na: http://www.khanacademy.org/math/statistics
|
Doporučená literatura
|
-
Hendl. (2005). Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Praha.
|