Předmět: Metodologie psychologického výzkumu 1

« Zpět
Název předmětu Metodologie psychologického výzkumu 1
Kód předmětu PCH/BZM1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Viktorová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Úvod do metodologie (vymezení oboru, vlastnosti vědy a dobré vědecké teorie, vymezení vědy od pseudovědy) - Modelování ve vědě, operacionalizace, fáze výzkumu - Vědecká literatura a práce s ní (databáze) -> samostudium (kurz EIS Zbrojnice) - Kvalitativní a kvantitativní přístup - Výzkumný problém, cíle a otázky, hypotézy a jejich vlastnosti - Proměnné (závisle a nezávisle proměnná, schéma S-O-R, škály dle Stevense) - Základní a výběrový soubor (výběr. soubor, populace, metody výběru participantů) - Etické a jiné aspekty psychologického výzkumu a jeho publikování - Metody získávání dat (klinické, testové, přístrojové) - Kritéria kvality (testových) výzkumných metod

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět ZM1 je určen pro seznámení studentů se základy vědecké práce a výzkumu. Studenti by na základě výuky v tomto kurzu měli získat znalosti o jednotlivých fázích vědeckého výzkumu a jeho specifikách v humanitních vědách, budou seznámeni s teorií vědeckých výzkumných postupů, logikou tohoto způsobu poznávání a etickými pravidly výzkumů, dále se zorientují v základních metodologických pojmech a přístupech. Prostor bude věnován problematice modelování a redukce v psychologickém výzkumu, operacionalizaci a definování, formulaci výzkumného problému, otázek a hypotéz, dále pak i výběru výzkumného souboru a přehledu základního rozdělení metod získávání a tvorby dat. V letním semestru pak navážeme konkrétními příklady výzkumných designů.
Znalosti - student na základě kurzu: 1. umí definovat, co je předmětem metodologie a orientuje se v základních cílech a přístupech vědeckého zkoumání 2. zná základní přípravné i realizační fáze výzkumu a klíčové úkoly v nich 3. rozumí procesu operacionalizace proměnných použitých ve výzkumu a modelování přirozených systémů 4. zná etická pravidla pro výzkum v oboru psychologie Dovednosti: 5. dokáže provést rešerši pro konkrétní výzkum relevantních zdrojů v elektronických databázích na základě klíčových slov 6. dokáže zvolit vhodné metody výběru výzkumného souboru z populace při konkrétním zadání 7. dokáže navrhnout účelné metody získávání či tvorby dat při konkrétním zadání
Předpoklady
Jde o úvodní předmět skupiny A, nemá žádné prerekvizity.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Znalosti a dovednosti jsou ověřovány jednak lektorem přímo při procesu výuky (tj. aktivní dotazování a zapojení studentů) a dále pak zejména písemným zápočtovým multiple-choice testem ověřujícím znalosti a porozumění. Kromě toho jsou znalosti z tohoto kurzu v rámci bakalářského stupně vyžadovány a ověřovány i u navazujících předmětů a zkoušek, zejména ZM2 v letním semestru zakončeném soubornou zkouškou ze ZM1 a ZM2, kvantitativní metodologie, kvalitativní metodologie, experimentální metodologie aj. Klasifikační výstup - zápočet je udělen za zvládnutí zápočtového testu minimálně na 70%. Povinná literatura: Dle rozpisu v jednotlivých prezentacích u jednotlivých témat! Doporučená literatura: Coolican, H. (2019). Research Methods and Statistics in Psychology, 7th ed. Routledge. Disman, M. (1996). Jak se dělá sociologická znalost. Praha: Karolinum. Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Punch, F. F. (2009). Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál. Walker, I. (2013). Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada.
Doporučená literatura
  • Coolican, H. (1999). Research Methods and Statistics in Psychology. London.
  • Disman, M. (1996). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha.
  • Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha.
  • Punch, K.F. (2008). Základy kvantitativního šetření. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Psychologie (2019) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní