Vyučující
|
-
Viktorová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Úvod do metodologie (vymezení oboru, vlastnosti vědy a dobré vědecké teorie, vymezení vědy od pseudovědy) - Modelování ve vědě, operacionalizace, fáze výzkumu - Vědecká literatura a práce s ní (databáze) -> samostudium (kurz EIS Zbrojnice) - Kvalitativní a kvantitativní přístup - Výzkumný problém, cíle a otázky, hypotézy a jejich vlastnosti - Proměnné (závisle a nezávisle proměnná, schéma S-O-R, škály dle Stevense) - Základní a výběrový soubor (výběr. soubor, populace, metody výběru participantů) - Etické a jiné aspekty psychologického výzkumu a jeho publikování - Metody získávání dat (klinické, testové, přístrojové) - Kritéria kvality (testových) výzkumných metod
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět ZM1 je určen pro seznámení studentů se základy vědecké práce a výzkumu. Studenti by na základě výuky v tomto kurzu měli získat znalosti o jednotlivých fázích vědeckého výzkumu a jeho specifikách v humanitních vědách, budou seznámeni s teorií vědeckých výzkumných postupů, logikou tohoto způsobu poznávání a etickými pravidly výzkumů, dále se zorientují v základních metodologických pojmech a přístupech. Prostor bude věnován problematice modelování a redukce v psychologickém výzkumu, operacionalizaci a definování, formulaci výzkumného problému, otázek a hypotéz, dále pak i výběru výzkumného souboru a přehledu základního rozdělení metod získávání a tvorby dat. V letním semestru pak navážeme konkrétními příklady výzkumných designů.
Znalosti - student na základě kurzu: 1. umí definovat, co je předmětem metodologie a orientuje se v základních cílech a přístupech vědeckého zkoumání 2. zná základní přípravné i realizační fáze výzkumu a klíčové úkoly v nich 3. rozumí procesu operacionalizace proměnných použitých ve výzkumu a modelování přirozených systémů 4. zná etická pravidla pro výzkum v oboru psychologie Dovednosti: 5. dokáže provést rešerši pro konkrétní výzkum relevantních zdrojů v elektronických databázích na základě klíčových slov 6. dokáže zvolit vhodné metody výběru výzkumného souboru z populace při konkrétním zadání 7. dokáže navrhnout účelné metody získávání či tvorby dat při konkrétním zadání
|
Předpoklady
|
Jde o úvodní předmět skupiny A, nemá žádné prerekvizity.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Znalosti a dovednosti jsou ověřovány jednak lektorem přímo při procesu výuky (tj. aktivní dotazování a zapojení studentů) a dále pak zejména písemným zápočtovým multiple-choice testem ověřujícím znalosti a porozumění. Kromě toho jsou znalosti z tohoto kurzu v rámci bakalářského stupně vyžadovány a ověřovány i u navazujících předmětů a zkoušek, zejména ZM2 v letním semestru zakončeném soubornou zkouškou ze ZM1 a ZM2, kvantitativní metodologie, kvalitativní metodologie, experimentální metodologie aj. Klasifikační výstup - zápočet je udělen za zvládnutí zápočtového testu minimálně na 70%. Povinná literatura: Dle rozpisu v jednotlivých prezentacích u jednotlivých témat! Doporučená literatura: Coolican, H. (2019). Research Methods and Statistics in Psychology, 7th ed. Routledge. Disman, M. (1996). Jak se dělá sociologická znalost. Praha: Karolinum. Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Punch, F. F. (2009). Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál. Walker, I. (2013). Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada.
|
Doporučená literatura
|
-
Coolican, H. (1999). Research Methods and Statistics in Psychology. London.
-
Disman, M. (1996). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha.
-
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha.
-
Punch, K.F. (2008). Základy kvantitativního šetření. Praha.
|