|
Vyučující
|
-
Machů Klára, Mgr. Ph.D.
-
Kormaníková Libuše, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1) Úvod do psycholingvistiky metodologické principy, historie vzniku a fáze vývoje psycholingvistiky. 2) Neuropsychologie/neurolingvistika stavba a funkce neuronů a mozku, vztah mysli, mozku a jazyka, neurální báze jazyka, jazyk, paměť, emoce, vnitřní řeč 3) Poruchy jazyka a řeči etiologie a projevy na různých jazykových úrovních, druhy poruch dle místa narušení, poruchy jazyka a řeči přidružené k jiným poruchám, specifické typy poruch, terapie poruch, problematika slyšení, psaní a čtení 4) Vývoj řeči od dětství do stáří, historické a současné koncepce osvojování jazyka, vývojová stádia a charakteristické znaky, kritická období a odchylky ve vývoji, genderové rozdíly v užívání jazyka, vliv médií na vývoj jazyka a řeči, jazykové změny ve stáří 5) Metody / techniky psycholingvistiky vyšetřovací metody funkční a strukturní, testové baterie, významné experimenty, experimentální metody, umělá inteligence v psycholingvistice, velké jazykové modely (LLMs)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je studenty blíže seznámit se základními a soudobými psycholingvistickými pojmy, problémy a výzvami. V rámci výuky budou probírány procesy osvojování jazyka, neurologické podklady fungování jazyka a řeči i kulturní a další specifika, která se v jazyce projevují.
Studenti se orientují v základních tématech, teoriích a pojmech současné experimentální psycholingvistiky. Rozumí principům konstrukce experimentu, dále se orientují v základech neurolingvistiky a dalších mezioborových jazykových disciplínách. Studenti umí analyzovat a kriticky zhodnotit vědeckou práci
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
Účast na přednáškách (max 1 absence); aktivita v hodinách; aktivní znalost anglického jazyka.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Altmann, G. T. M. Výstup na babylonskou věž. Praha 2006.
-
Eyesenck, M. W.-Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha.
-
Field, J. Psycholinguistics: A resource book for students. London and New York: Routledge 2004.
-
Field, J. Psycholinguistics: The Key Concepts. London and New York: Routledge 2004.
-
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing.
|