|
Vyučující
|
-
Jochmannová Leona, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Norma a vývojové psychopatologie v současné době, druhy patopsychologických okruhů u dětí a dospívajících Vlivy současné rodiny a výchovných stylů Vlivy školního prostředí, odlišení šikany a skupinové agresivity, sociální sítě a vrstevnické skupiny Poruchy attachmentu, vývojové trauma, děti v NRP- specifika projevů a přístupu k nim Syndrom ADHD, shody a rozdíly s jinými projevy u dětí, pravidla přístupu v rodině i ve škole Následky traumatu, domácí násilí - možnosti a limity pedagogů Chronicky nemocné dítě a škola Poruchy autistického spektra a další neurovývojové poruchy Opoziční vzdor, poruchy chování, substituční krádeže Úzkostné stavy, vyhýbavé chování, problémy se seberegulací; Sebepoškozování, příjmem potravy, problémy s identitou.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Problematika projevů patopsychologie u dětí, zejména v kontextu školního prostředí. Specifické vývojové aspekty, které se objevují v průběhu raného věku a školní docházky. Otázky identifikace a odlišení těchto projevů od závažnější psychopatologie, možnosti přístupu rodičů i pedagogických pracovníků.
Cílem tohoto kurzu je osvojení znalostí týkajících aplikace znalostí z patopsychologie dětí a dospívajících ve školním prostředí, s důrazem na vývojové aspekty. Seznámení se typickými pozorovatelnými projevy a nejčastějšími záměnami s jinými obtížemi. Základní principy přístupu v rámci rodiny i školy Studenti získají klíčové poznatky pro aplikovanou praxi a výzkum v této oblasti.
|
|
Předpoklady
|
Vývojová psychologie 1-2, Patopsychologie dětí. Maximálně 18 studentů.
PCH/BPPTD
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Aktivní účast při výuce. Docházka je podmínkou pro zápočet: max. 2 absence.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Kimplová, Jochmannová, Svoboda. (2021). Psychologie rodiny.
-
Říčan, Krejčířová. (2012). Dětská klinická psychologie. Praha.
|