Předmět: Patopsychologie dětí v kontextu školního prostředí

« Zpět
Název předmětu Patopsychologie dětí v kontextu školního prostředí
Kód předmětu PCH/BPDK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jochmannová Leona, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Norma a vývojové psychopatologie v současné době, druhy patopsychologických okruhů u dětí a dospívajících Vlivy současné rodiny a výchovných stylů Vlivy školního prostředí, odlišení šikany a skupinové agresivity, sociální sítě a vrstevnické skupiny Poruchy attachmentu, vývojové trauma, děti v NRP- specifika projevů a přístupu k nim Syndrom ADHD, shody a rozdíly s jinými projevy u dětí, pravidla přístupu v rodině i ve škole Následky traumatu, domácí násilí - možnosti a limity pedagogů Chronicky nemocné dítě a škola Poruchy autistického spektra a další neurovývojové poruchy Opoziční vzdor, poruchy chování, substituční krádeže Úzkostné stavy, vyhýbavé chování, problémy se seberegulací; Sebepoškozování, příjmem potravy, problémy s identitou.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Problematika projevů patopsychologie u dětí, zejména v kontextu školního prostředí. Specifické vývojové aspekty, které se objevují v průběhu raného věku a školní docházky. Otázky identifikace a odlišení těchto projevů od závažnější psychopatologie, možnosti přístupu rodičů i pedagogických pracovníků.
Cílem tohoto kurzu je osvojení znalostí týkajících aplikace znalostí z patopsychologie dětí a dospívajících ve školním prostředí, s důrazem na vývojové aspekty. Seznámení se typickými pozorovatelnými projevy a nejčastějšími záměnami s jinými obtížemi. Základní principy přístupu v rámci rodiny i školy Studenti získají klíčové poznatky pro aplikovanou praxi a výzkum v této oblasti.
Předpoklady
Vývojová psychologie 1-2, Patopsychologie dětí. Maximálně 18 studentů.
PCH/BPPTD

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor

Aktivní účast při výuce. Docházka je podmínkou pro zápočet: max. 2 absence.
Doporučená literatura
  • Kimplová, Jochmannová, Svoboda. (2021). Psychologie rodiny.
  • Říčan, Krejčířová. (2012). Dětská klinická psychologie. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Psychologie (2019) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní