Vyučující
|
-
Pechová Olga, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Agrese a agresivita, formy agrese 2. Biologie agrese: geny, hormony a další faktory 3. Základní psychologické přístupy ke studiu agrese 4. Metody výzkumu agrese a jejich limity 5. Freud, Freudová, Kleinová, Fromm a Jung 6. Etologie a sociobiologie: zvířata a lidé, agrese a geny, agrese a kultura 7. Konformita (Asch) a poslušnost (Milgram) 8. Zimbardo: role, deindividuace a anonymita 9. Efekt přihlížejícího a ochota pomáhat 10. Formy sebevražedného chování 11. Sebevražednost: historie a kultura, pohlaví a věk, ekonomika a kultura 12. Sebevraždy: motivace. provedení a další aspekty 13. Sebepoškozování: formy, motivace, teorie 14. Agrese a psychotické poruchy, deprese a mánie 15. Agrese a poruchy osobnosti: problémy s definicí, dělení 16. Agrese a PTDS, závislosti, PAS, MR, demence a deliria 17. Oběti primární a sekundární, primární a sekundární viktimizace 18. Posttraumatická porucha: příčiny, symptomy a zvládání 19. Akutní stresová porucha, poruchy přizpůsobení a přetrvávající změny osobnosti 20. Prevence specifická: primární, sekundární a terciární; formy a limity prevence 21. Sociální konflikty: předsudky a stereotypy, teorie kontaktu, diskriminace a hate crimes 22. Partnerské násilí: znaky, formy, rizikové faktory 23. Syndrom CAN: definice, formy, rizikové faktory 24. Senioři jako oběti agrese: domácí prostředí, instituce a další osoby
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámit posluchače s teoriemi a praktickými aplikacemi psychologických přístupů k otázkám agrese a destruktivity.
porozumění problematice agrese a destruktivity včetně vybraných aspektů primární, sekundární a terciální prevence
|
Předpoklady
|
Předpokladem je především zájem o problematiku a ochota o ní kriticky uvažovat.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Seminární práce
Podmínkou pro udělení zápočtu je odevzdání seminární práce o rozsahu nejméně tří normostran (jedna normostrana = 1800 znaků). Práce může být pojata jako úvaha o některém z témat probíraných v tomto kurzu (musí ale vycházet z odborné literatury), zpracování výsledků některé zahraniční studie na téma agrese, nebo jako recenze některé knižní publikace s touto tématikou. Správné citování použitých pramenů je nezbytné! Teprve po schválení seminární práce lze absolvovat ústní zkoušku, kterou je kurz zakončen.
|
Doporučená literatura
|
-
ČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti.
-
FREUD, Sigmund. Mimo princip slasti a jiné práce z let 1920-1924.
-
FROMM, Erich. Anatomie lidské destruktivity.
-
GRANDOVÁ, Sue. Ozvěny zla: klinický a sociálně psychologický pohled.
-
GRUEN, Arno. Šílenství normality - Realismus jako choroba: Teorie o lidské destruktivitě.
-
KLEIN, Melanie. Závist a vděčnost.
-
KOVÁŘ, Petr a kol. Sexuální agrese.
-
LORENZ, Konrad. (2019). Takzvané zlo. Praha: Portál.
-
PAPICA, Jan . K některým problémům psychologie agrese.
-
Zimbardo, Philip. (2014). Luciferův efekt.
|