Předmět: Psychologie agrese a destruktivity

« Zpět
Název předmětu Psychologie agrese a destruktivity
Kód předmětu PCH/BPAD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pechová Olga, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Agrese a agresivita, formy agrese 2. Biologie agrese: geny, hormony a další faktory 3. Základní psychologické přístupy ke studiu agrese 4. Metody výzkumu agrese a jejich limity 5. Freud, Freudová, Kleinová, Fromm a Jung 6. Etologie a sociobiologie: zvířata a lidé, agrese a geny, agrese a kultura 7. Konformita (Asch) a poslušnost (Milgram) 8. Zimbardo: role, deindividuace a anonymita 9. Efekt přihlížejícího a ochota pomáhat 10. Formy sebevražedného chování 11. Sebevražednost: historie a kultura, pohlaví a věk, ekonomika a kultura 12. Sebevraždy: motivace. provedení a další aspekty 13. Sebepoškozování: formy, motivace, teorie 14. Agrese a psychotické poruchy, deprese a mánie 15. Agrese a poruchy osobnosti: problémy s definicí, dělení 16. Agrese a PTDS, závislosti, PAS, MR, demence a deliria 17. Oběti primární a sekundární, primární a sekundární viktimizace 18. Posttraumatická porucha: příčiny, symptomy a zvládání 19. Akutní stresová porucha, poruchy přizpůsobení a přetrvávající změny osobnosti 20. Prevence specifická: primární, sekundární a terciární; formy a limity prevence 21. Sociální konflikty: předsudky a stereotypy, teorie kontaktu, diskriminace a hate crimes 22. Partnerské násilí: znaky, formy, rizikové faktory 23. Syndrom CAN: definice, formy, rizikové faktory 24. Senioři jako oběti agrese: domácí prostředí, instituce a další osoby

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Seznámit posluchače s teoriemi a praktickými aplikacemi psychologických přístupů k otázkám agrese a destruktivity.
porozumění problematice agrese a destruktivity včetně vybraných aspektů primární, sekundární a terciální prevence
Předpoklady
Předpokladem je především zájem o problematiku a ochota o ní kriticky uvažovat.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Seminární práce

Podmínkou pro udělení zápočtu je odevzdání seminární práce o rozsahu nejméně tří normostran (jedna normostrana = 1800 znaků). Práce může být pojata jako úvaha o některém z témat probíraných v tomto kurzu (musí ale vycházet z odborné literatury), zpracování výsledků některé zahraniční studie na téma agrese, nebo jako recenze některé knižní publikace s touto tématikou. Správné citování použitých pramenů je nezbytné! Teprve po schválení seminární práce lze absolvovat ústní zkoušku, kterou je kurz zakončen.
Doporučená literatura
  • ČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti.
  • FREUD, Sigmund. Mimo princip slasti a jiné práce z let 1920-1924.
  • FROMM, Erich. Anatomie lidské destruktivity.
  • GRANDOVÁ, Sue. Ozvěny zla: klinický a sociálně psychologický pohled.
  • GRUEN, Arno. Šílenství normality - Realismus jako choroba: Teorie o lidské destruktivitě.
  • KLEIN, Melanie. Závist a vděčnost.
  • KOVÁŘ, Petr a kol. Sexuální agrese.
  • LORENZ, Konrad. (2019). Takzvané zlo. Praha: Portál.
  • PAPICA, Jan . K některým problémům psychologie agrese.
  • Zimbardo, Philip. (2014). Luciferův efekt.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Psychologie (2019) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní