Vyučující
|
-
Sobotková Irena, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět psychologie rodiny, cíle, úkoly, perspektivy a aplikační oblasti. 2. Systémový přístup k rodině. Funkčnost rodiny. 3. Metodologická specifika a současné trendy ve výzkumu rodin. 4. Principy rodinné diagnostiky. 5. Klinické a testové metody v diagnostice rodiny. 6. Teorie rodinného stresu a jeho zvládání, rodinná krize. 7. Rodinná resilience, její výzkum a význam. 8. Praktické aplikace: posilování rodinné resilience. 9. Studie různých typů rodin.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 33 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Rodina je chápána jako základní kontext lidské zkušenosti od počátku do konce života. Z toho důvodu je nutné, aby psychologové rozuměli rodinné struktuře, rodinnému fungování a procesům. V současné době je mnoho rodin vystaveno zvyšujícím se nárokům života. Je možné pozorovat trend narůstající různorodosti rodinného života a potřebu přizpůsobovat se měnícím se podmínkám. V literatuře z oblasti psychologie rodiny převládala po celá desetiletí témata jako rodinné problémy a dysfunkce. V současné době se ale vědecký výzkum soustředí na to, co je pro rodiny dobré a užitečné, co jim pomáhá, jaké jsou možnosti a vnitřní síly rodiny. Studenti budou seznámeni se současnými přístupy v psychologii rodiny a s klíčovými pojmy, jako jsou rodinný stres, rodinné copingové strategie, rodinná resilience atd. Budou diskutovány charakteristiky funkčních rodin. Základní pojmy budou aplikovány na každodenní rodinný život, aby studenti získali hlubší vhled do problematiky rodinného fungování a možností pomoci rodinám. Základním předpokladem tohoto kurzu je, že podrobná znalost rodinného fungování je nezbytná pro efektivní rodinné poradenství, rodinnou terapii a psychologickou práci s rodinami obecně. Hlavním cílem kurzu je, aby studenti měli dobrou orientaci v oblasti psychologie rodiny a osvojili si systémový přístup k rodině. Kurz je určen pro studenty programu ERASMUS.
Student: - je si vědom významu systémového přístupu k rodině - je orientován v současných trendech ve výzkumu rodin - rozumí principům hodnocení rodiny - má dobré informace o rodinném stresu a jeho zvládání, o rodinné resilienci - zná různé typy rodinných struktur a jejich specifika - je schopen vysvětlit praktická doporučení pro zvyšování rodinné resilience
|
Předpoklady
|
Znalosti z vývojové psychologie, sociální psychologie, klinické psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Esej, Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Vypracování eseje na dané téma a ústní prezentace.
|
Doporučená literatura
|
-
Walsh, F. (Ed.). (2012). Normal family processes. Growing diversity and complexity. New York: Guilford Press..
-
Walsh, F. (2016). Strengthening family resilience. New York: Guilford Press..
|