Předmět: Zdravotní gramotnost

« Zpět
Název předmětu Zdravotní gramotnost
Kód předmětu OSE/ZZK11
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koudeláková Ludmila, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Zdravotní gramotnost, pojem, význam, vztah k péči o zdraví. Zdravotní gramotnost člověka dle jednotlivých oblastí: . oblast podpory zdraví, kompetence životního stylu a péče o prostředí . oblast prevence nemocí, kompetence prevence nemocí, neinfekčních chorob a úrazů a postoje ke zdravotní péči založené na důkazech (Evidence Based Healthcare) . oblast zdravotní péče, kompetence ošetřovatelské péče a neodkladné první pomoci Intervenční a edukační strategie: metoda krátkých intervencí rizikového chování - východiska, postupy, praktické nácviky. Modifikace intervenční a edukační strategie podle věku a sociální situace pacienta, obtížný a nespolupracující pacient, minimální intervence.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-prakticky celek s důrazem na nejnovější vědecky ověřené poznatky týkající se zdravotní gramotnosti ve vztahu k podpoře zdraví. Poskytuje studentům ucelený přehled o standardním rozsahu zdravotní gramotnosti pro pacienty. Soustřeďuje se na získání znalostí o efektivních edukačních a intervenčních strategiích zdravotní gramotnosti. Umožňuje jim osvojení si kompetencí pro provádění edukací u pacientů všech věkových a sociálních skupin v oblasti životního stylu, redukce nevhodných návyků, péče o (domácí) prostředí, prevence nemocí, ošetřovatelské péče a bezpečného chování.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zpracování a rozbor intervenční a edukační strategie ve vybrané oblasti zdravotní gramotnosti pro konkrétního pacienta.
Doporučená literatura
  • (2014). Akční plán rozvoje zdravotní gramotnosti (AP č. 12). In: Zdraví 2020 ? Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí.. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky.
  • (2005). Výživová doporučení pro obyvatelstvo ČR. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky.
  • AISIS o.s. Zdravá abeceda.
  • BUŽGOVÁ, R., SIKOROVÁ, L. (2008). Ošetřovatelská diagnostika a praxe založená na důkazech II.. Ostravská Univerzita v Ostravě, Zdravotně sociální fakulta.
  • Holčík, J. (2010). Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno: Masarykova univerzita.
  • JANOVSKÁ, K., JAKUBALOVÁ, S., KŘISTEK, N., MIKŠOVÁ, Z., NOVÁKOVÁ, Š. (2016). Zdravotní gramotnost dětí, mladých dospělých, dospělých, seniorů. Praha: Národní síť podpory zdraví, z.s.
  • Nešpor, K. (2007). Návykové chování a závislost. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Zdravotnické záchranářství (2021) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní