Předmět: Ošetřovatelský proces I.

« Zpět
Název předmětu Ošetřovatelský proces I.
Kód předmětu OSE/ZZK03
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mazalová Lenka, Mgr. Ph.D.
  • Konečná Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
. ošetřovatelský proces jako metoda ošetřovatelské péče . charakteristika posouzení stavu potřeb pacientů . diagnostický proces v ošetřovatelské péči . dokumentování posouzení a diagnostiky stavu potřeb pacientů . plánování ošetřovatelské péče, stanovení cílů péče, plány péče . realizace ošetřovatelské péče ošetřovatelským týmem . hodnocení efektu ošetřovatelské péče . dokumentování všech fází ošetřovatelského procesu . využití standardní ošetřovatelské terminologie

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Výuka zahrnuje celkem 36 hodin, z toho je 7 kontaktních a 29 nekontaktních. Předmět navazuje na ošetřovatelskou teorii a předpokládá aplikaci znalostí do ošetřovatelské praxe. Obsahem je ošetřovatelský proces jako metoda poskytování ošetřovatelské péče, charakteristika jeho jednotlivých fází: posouzení a diagnostiky stavu potřeb pacienta-jedince, rodiny a komunity, plánování a realizace péče ošetřovatelského týmu a evaluace efektu této péče. Zaměřuje se na klasifikace lidských potřeb podle různých oborů autorů a modelů, u zdravých a nemocných osob, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Studijní disciplína analyzuje všechny fáze ošetřovatelského procesu, vysvětluje myšlenkové postupy při realizaci těchto fází v klinických podmínkách ošetřovatelské péče, vede studenty ke klinickému úsudku a diagnostické rozvaze a aplikuje standardní ošetřovatelskou terminologii při dokumentování těchto kroků ošetřovatelského procesu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích a cvičeních, vypracování a obhájení seminární práce týkající se dokumentování posouzení a diagnostiky stavu potřeb pacienta v rámci ošetřovatelského procesu.
Doporučená literatura
  • ACKLEY, Betty J. - LADWIG, Gail B. (2020). Nursing diagnosis handbook: an evidence-based guide to planning care. St. Louis, Mo.: Mosby-Elsevier.
  • BERMAN, Audrey, Shirlee SNYDER, Geralyn FRANDSEN, Barbara KOZIER a Glenora Lea ERB. (2022). Kozier & Erb's fundamentals of nursing: concepts, process, and practice..
  • HERDMAN, H., KAMITSURU, S. (2020). Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2018 - 2020. Praha.
  • Howard K. Butcher, Gloria M. Bulechek, Joanne M. Dochterman, Cheryl M. Wagner. (2018). Nursing interventions classification (NIC). St. Louis, Missouri: Elsevier.
  • Mazalová, L. (2016). Výzkum v ošetřovatelství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Moorhead, S., Johnson, M., Maas, M., & Swanson, E. (2013). Nursing outcomes classification (NOC). St. Louis: Mosby.
  • Vörösová, G., Solgajová, A., Archalousová, A. (2015). Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Zdravotnické záchranářství (2021) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní