| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Prušová Eva, Mgr. Ph.D.
                
                    Machálková Lenka, PhDr. Ph.D.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | Vzdělávání všeobecných sester  v ČR a ve světě. Základy obecné pedagogiky. Osnovy, učební plány, tematické plány, mezipředmětové vztahy. Základy obecné didaktiky. Didaktické zásady, Výukové metody, cíle a jejich taxonomie. Didaktika klinické praxe v ošetřovatelství. Mentor a jeho osobnost, typologie učitelů, sebezdokonalování a rozvíjení profesionality, motivování studentů v oboru ošetřovatelství. Výukové metody a organizační formy výuky v ošetřovatelství. Význam a formy hodnocení v práci učitele/mentora. Metodika vedení odborné praxe, pedagogická dokumentace mentora. Hodnocení studentů na klinickém pracovišti - průběžné, závěrečné.   Celkový rozsah předmětu je 24 hodin, z toho je 10 hodin kontaktních a 14 hodin nekontaktních. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Předmět je koncipován jako teoreticko- praktický, poskytuje informace týkající se vedení praxe studentů a žáků všeobecnou sestrou v rámci jejich kvalifikační přípravy. Seznamuje s podmínkami realizace praktické výuky na ošetřovací jednotce, požadavky na sestru - mentora, její odborné a pedagogické vzdělání, osobnostní vlastnosti, praktické zkušenosti. Předkládá základy obecné pedagogiky, didaktiky a metodiky praktické výuky. Seznamuje s organizačními formami výuky a metodami výuky s důrazem na metody podporující kritické myšlení žáků a interaktivní výuku. Zabývá se pedagogickou diagnostikou žáka a studenta, prací s kurikulem, studijními plány a osnovami předmětů. Seznamuje s požadavky na dokumentování praktické výuky a odborné praxe. Studenti se budou orientovat ve zdravotnickém školství jako systému, budou schopni identifikovat specifika jeho jednotlivých prvků i jeho samotného jako otevřeného systému. Studenti se budou orientovat ve struktuře a fungování vzdělávacích institucí (SZŠ, VZŠ, VŠ) jako organizací. Studenti budou schopni realizovat pedagogickou praxi v podmínkách klinické ošetřovatelské péče. Studenti budou znát specifika vedení praxe mentorem pro obor všeobecná sestra.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | nespecifikováno 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) 
 Vypracování semestrálního projektu týkajícího se vedení odborné praxe studentů a žáků všeobecnou sestrou a její rozbor.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    Andragogika. 
                
                    Časopis Řízení školy. 
                
                    Orbis Scholae. 
                
                    Paidagogos. 
                
                    Pedagogická orientace. 
                
                    Studia paedagogica. 
                
                    DVOŘÁKOVÁ, M., ŠERÁK, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy. 
                
                    GREEN, Elizabeth. (2015). Building a better teacher: how teaching works (and how to teach it to everyone). New York. 
                
                    HERBERT, Anna. (2018). Didactics, learning and leadership in higher education: understanding strategy development. London. 
                
                    Jedlička, R., Koťa, J., Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele. Psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada. 
                
                    KUBEROVÁ, Helena. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Portál. 
                
                    OBST, Otto. (2017). Obecná didaktika. Olomouc. 
                
                    Podlahová Libuše a kol. (2013). Didaktika vysokoškolského učitele. 
                
                    SUSAN B. BASTABLE. (2020). Nurse as Educator: Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice.. Jones & Bartlett Learning. 
                
                    Vališová Alena, Kovaříková Miroslava. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičení. 
                
                    Zormanová, L. (2017). Didaktika dospělých. Praha: Grada. 
                 
 
 |