| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Antoníčková Ilona, Mgr.
                
                    Kašubová Světlana, Mgr. Bc.
                
                    Kašparová Petra, Mgr. Ph.D.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | Obsahem praxe je poskytování základní ošetřovatelské péče metodou ošetřovatelského procesu u skupiny dětských pacientů se zaměřením na potřeby v oblastech: podpora zdraví, výživa, vylučování, aktivita, odpočinek, vnímání - poznávání, vnímání sebe sama, vztahy, sexualita, zvládání zátěže, bezpečnost-ochrana, komfort, růst a vývoj. Student v rámci této individuální klinické výuky na základě klinického úsudku realizuje a dokumentuje individualizovanou ošetřovatelskou péči o dětského pacienta metodou ošetřovatelského procesu v konkrétních podmínkách - provádí klinické posouzení stavu potřeb dítěte, provádí ošetřovatelskou diagnostiku, navrhuje plán péče, realizuje ošetřovatelské intervence a vyhodnocuje efekt poskytované péče. Student se účastní edukace na ambulancích. Student je schopen samostatně a iniciativně přistupovat k činnostem péče, je schopen zvládat složité situace, zvládá výkony základní a specializované ošetřovatelské péče v  běžných situacích dle standardů péče. V rámci praxe je realizována supervize. Rozsah hodin praxe je 427 hodin. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Ošetřovatelská praxe probíhá na ošetřovacích jednotkách, které jsou součástí dětského oddělení lůžkových dětských oddělení. Ošetřovatelská praxe zahrnuje klinickou praxi a praktické vyučování umožňující studentům aplikovat v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín.  Poskytuje prostor pro zdokonalování dovedností a pracovních návyků, vede studenty k samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Studenti v rámci této ošetřovatelské praxe napodobují, procvičují a zpřesňují výkony základní ošetřovatelské péče v běžných situacích dle standardů péče v úzké návaznosti na předmět ošetřovatelské postupy. Klinická praxe je vedena mentory, součástí praxe je supervize. Praxe je ukončena praktickou zkouškou. 
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Absolvování praxí v 1. ročníku. OSE/DSB04  a zároveň  OSE/DSB03  a zároveň  OSE/DSA22  a zároveň  OSE/DSB05  a zároveň  OSE/DSA06
 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta 
 > Studenti vykonají praxi a zkoušku ve FNO - Dětská klinika a Novorozenecké odd. > Povinnosti studenta před zkouškou: do konce 5. týdne praxe zašle student tutorovi praxe zpracovanou dokumentaci (posouzení, 2 plány, realizaci) > ZK se bude skládat ze dvou částí: ústní včetně hodnocení zaslané dokumentace a praktické části > Pověřená mentorka na praxi posuzuje a hodnotí studenta v průběhu celé praxe ve všech oblastech (ošetřovatelský proces, profesionální přístup a realizace oš. činností) > V průběhu 7.- 8. týdne praxe tutorka bude pozorovat studenta na odd. ve všech oblastech výkonu praxe (ošetřovatelský proces, profesionální přístup a realizace oš. činností). Poté se uskuteční pohovor (15 minut) mezi studentem, mentorem a tutorem včetně hodnocení studenta. Datum a čas účasti tutorky na odd. bude studentovi oznámen dopředu. > Doložení absolvování v záznamu praxe.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    Bayer, M. (2011). Pediatrie. Praha: Triton. 
                
                    Boledovičová, M. a kol. (2006). Pediatrické ošetrovateľstvo. Osveta, Martin. 
                
                    Černá, M., Kollárová, J. (2015). Donošený novorozenec pro sestry z novorozeneckých oddělení. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví. 
                
                    Fendrychová, J. (2013). Hodnotící metodiky v neonatologii. NCONZO. 
                
                    Fendrychová, J. (2018). Ošetřování ran a stomií u novorozenců a kojenců. NCONZO. 
                
                    Fendrychová, J. (2018). Péče o kriticky nemocné dítě. NCONZO. 
                
                    Fendrychová, J. (2011). Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence. Grada. 
                
                    GURKOVÁ, E., ŽIAKOVÁ, K., ČÁP, J. (2009). Vybrané ošetrovatel'ské diagnózy v klinickej praxi. Martin: Osveta. 
                
                    Klíma, J. (2016). Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing. 
                
                    Kršková, A. a kol. (2001). Ošetrovatelské techniky. Martin: Osveta. 
                
                    Lebl, J., Provazník, K., Hejcmanová, L. (2007). Preklinická pediatrie. Galén Praha. 
                
                    Michálek, J. (2008). Pediatrická propedeutika: vybrané kapitoly. Brno: Masarykova univerzita. 
                
                    Muntau, A., & Dvořák, P. (2014). Pediatrie. Praha: Grada. 
                
                    NANDA International. (2018). Nursing Diagnoses: Definitions and Classification 2018-20. Wiley: Blackwell. 
                
                    NANDA International. (2015). Ošetřovatelské diagnózy: Definice a klasifikace 2015-17. Praha: Grada. 
                
                    Plevová, I., Slowik, R. (2010). Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada. 
                
                    Sedlářová, P. a kol. (2008). Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Grada, Praha. 
                
                    Sikorová, L. (2012). Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada. 
                
                    Sikorová, L. (2011). Ošetřovatelská péče v pediatrii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. 
                
                    Sikorová, L. (2011). Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada Publishing. 
                
                    Slaný, J. (2011). Vyšetřovací postupy a metody v pediatrii. Zlín: Bořek/Procházka/Produkce Zlín. 
                
                    Stožický, F., Pizingerová, K. (2006). Základy dětského lékařství. Karolinum, Praha. 
                
                    Šagátová, A. (2014). Pediatrické ošetřovateľstvo: vybrané kapitoly. Bratislava: Herba. 
                
                    Zanovitová, M., a Ovšonková, A. (2011). Ošetrovateľské intervencie a výkony v pediatrii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. 
                 
 
 |